Vad händer när sprängningsarbetet är klart? Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Allmän information om E4 Förbifart StockholmTrafikverkets kontaktcenter, se nedan. Skade- och störningsärendenAnvänd vårat webbformulär för frågor om skador och störningar.Anmäl skade- och störningsärenden här Besiktningar av fastigheter och anmälan till sprängvarningstjänstDet går även att anmäla skador och störningar via telefon.Telefon: 010-123 04 00 Digital anmälan till sprängvarningstjänstAlla som bor eller har verksamhet inom 300 meter från byggarbeten kan få automatisk förvarning cirka 30 minuter innan sprängningar sker. Beskriv ditt ärende och ange gärna din adress under rubriken meddelande. Anmäl dig till vår sprängvarningstjänst här Trafikverkets kontaktcenter Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Meddelande: * Vem vill du skicka ditt e-postmeddelande till, välj här: Trafikverkets kontaktcenter Besiktningar Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Nu har vi sprängt ut cirka 63% av bergtunnlarna och på flera ställen längs sträckan har vi påbörjat nästa steg i arbetet under mark för att bygga en trygg och säker tunnel. Se filmen om vad vi arbetar med när sprängningsarbetet är klart. E4 Förbifart Stockholm består av 21 kilometer tunnlar, två parallella tunnelrör, ramper och tvärtunnlar totalt drygt 5,5 mil tunnlar. På flera ställen börjar sprängningsarbetena bli klara och nästa steg tar vid. Några av de arbetsmoment som utförs efter att vi har sprängt klart Berget behöver först tätas och förstärkas därefter startar arbetet med att klä in och förbereda för de installationer som skapar den tunnelmiljö som trafikanten sedan kommer att se och färdas i. Tunnelmiljön kräver omfattande tekniska system för ex. el, tele- och styrteknik, ventilation samt vatten och avlopp. I marken bredvid och under vägbanan gräver vi ner rör för kablar och VA system. För att styra och sköta den tekniska utrustningen bygger man flera mindre eldriftsutrymmen längs sträckan, dess utformas som hus inne i tunnlarna och kommer i framtiden att ses som parkeringsfickor för underhåll och reparatörsfordon och en dörr in i berget. I taket gjuts fundament för upphängning av vägvisningsskyltar, trafikövervakande kameror, sprinkler och ventilationsutrustning. För att ytterligare förstärka tätskiktet och säkerställa att inget vatten läcker in på vägbanan kläs hela tunneln med en tjock duk. Duken är gjord av PVC och hänger i bultar en bit från taket. För att duken ska vara tät svetsas alla skarvar noga. När duken är på plats sätter man upp de prefabricerade tunnelväggarna och i dessa, var hundrade meter, monteras de gröna portaler som markerar och inrymmer utrymningsvägarna.