Både i bostadsområdena i närheten av förbifarten och i Hansta naturreservat kommer luften att vara jämförbar med idag. Inga miljökvalitetsnormer kommer att överskridas där människor vistas, halterna kommer att ligga långt under miljökvalitetsnormerna både vad gäller partiklar och kväveoxider. Överskridanden kan främst ske vid tunnelmynningen samt i det djupa tråg som vägen går i. Inom detta område vare sig kan eller ska människor vistas.
Partikelhalterna (PM10) i Akalla ligger idag runt 20-25 mikrogram/m3. Det största bidraget till luftföroreningarna utgörs av den regionala bakgrundshalten (ca 20 mikrogram/m3), vilket är de luftföroreningar som finns överallt i Stockholm. Med Förbifart Stockholm blir halterna 1-2 mikrogram/m3 högre än om vägen inte byggs.
Kvävedioxidhalterna i Akalla, som idag ligger på ca 20 mikrogram/m3, beräknas halveras till 10-12 mikrogram/m3 till år 2030 (även fast Förbifart Stockholm byggs). Det är den tekniska utvecklingen av fordon som gör att halterna blir lägre.