För att kontrollera grundvattenpåverkan längts tunnelsträckningen har vi borrat ned cirka 50 grundvattenrör i området mellan Akalla och Häggvik samt i naturreservaten i Hansta och Igelbäcken. Grundvattenrören sticker upp cirka en meter från marken men påverkar inte framkomligheten och naturlivet i området.
Framkomligheten för trafikanter
Under hela byggtiden ska lika många körfält vara öppna som idag. I Häggvik leds E4 Uppsalavägen temporärt om under byggtiden och den tillåtna hastigheten kommer att sänkas. Knistavägens passage under E4 till Järvafältet kommer under huvuddelen av byggtiden att hållas öppen så att boende i Sollentuna kan ta sig dit.
Förbindelserna till Östra Järvafältet och Hansta naturreservat kommer att bli bättre och säkrare med Förbifart Stockholm. Knistavägen under E4 behåller samma läge som i dag men breddas till två körfält med en separat gång- och cykelväg. Även gång- och cykelvägen under Uppsalavägen vid Hammarbacken förbättras.
Miljö under byggtiden
Bygget av förbifart Stockholm kommer att innebära mer buller i närheten av arbetsplatserna. Vi kommer att bygga bullerskyddande skärmar och vallar för att störa de boende i området så lite som möjligt. I några hus kan det bli aktuellt att byta till bullerskyddande fönster.
Så blir det i Häggvik när Förbifart Stockholm är klar