Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Trafikverket bygger två broar i Hjulsta.

23 dygn för att bygga två broar

I drygt 23 dygn är järnvägen avstängd för arbeten på Mälarbanan mellan Sundbyberg och Jakobsberg och på Getingmidjan i centrala Stockholm. Då passar vi på att bygga två broar över järnvägen vid trafikplats Hjulsta.

Vi måste hålla en tajt tidplan för att vara klara med våra arbeten innan högspänningen kopplas på och tågen börjar rulla igen 29 juli klockan 04.30.

Det innebär noggrann samordning och hårt arbete dygnet runt. Vi lanserar gjutformar så de kommer på plats, brodelarna gjuts och armeras och formarna flyttas fram till nästa etapp.

– Vi gör inte sådana arbeten över järnvägen när tågen rullar, säger Pia Andersson, Pia Andersson, enhetschef på E4 Förbifart Stockholm. Det skulle inte vara säkert att arbeta nära kontaktledningar med 15000 volt och tåg som passerar i hög fart.

Innan ett trafikerat spår kan stängas av måste planeringen börja i mycket god tid. Tillstånd söks med två års framförhållning. 2019 beslutas till exempel om vilka tider som ges för trafikpåverkande arbeten 2021.

– Då samordnar vi alla arbeten som påverkar ett och samma spår och beslutar om när stoppen kan tillåtas, säger Pia Andersson. Därför har vi samordnat Getingmidjans, Mälarbanans och E4 Förbifart Stockholms trafikpåverkande arbeten till den här sommarperioden. Allt för att påverka järnvägstrafiken så lite som möjligt.

Tiden är därför noga utmätt, till sammanlagt 23 dygn, 5 timmar och 45 minuter. Eller 557 timmar och 45 minuter, eller 33 465 minuter.

– Efter sommarens avstängning är det 2,5 års arbete kvar här i Hjulsta. Vi är bara mitt i entreprenaden så det är mycket kvar att göra: bergtunnel, betongtunnel, betongtråg, flera broar och mark och återställningsarbeten. Detta kommer att bli en av Norra Europas viktigaste knutpunkter i trafiksystemet där två Europavägar möts, E4 och E18.

Vilket moment är svårast?
– Det svåraste är det som är oförutsett, till exempel vädret. Förra året var det extrem värme. I år måste vi hantera regn.

Läs mer om bron i Hjulsta här.
Läs mer om Mälarbanan, Tomteboda–Kallhäll här.
Läs mer om Stockholm central–Stockholms södra, Getingmidjan här.