Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Fortsatt framåt med bygget av bergtunnlarna i området under Norrviksvägen och Akallalänken.  Ett intensivt arbete pågår just nu med att få tunneln utsprängd. Här får du en inblick i arbetet i de norra delarna av tunnel i E4 Förbifart Stockholm.

Framåt med bygget av bergtunnlarna i området under Norrviksvägen och Akallalänken(2)

Ett intensivt arbete pågår just nu med att få tunneln utsprängd i området under Norrviksvägen och Akallalänken. Här får du en inblick i arbetet i de norra delarna av tunnel i E4 Förbifart Stockholm.

Här bakom gömmer sig öppningen till de betongtunnlar i Akalla vi bygger i anslutning till denna bergtunnel
Här bakom gömmer sig öppningen till de betongtunnlar i Akalla vi bygger i anslutning till denna bergtunnel. Foto: © Tomas Hellström 

Karta över området där vi jobbar
Klicka på kartan för en större bild!

Mycket händer längs E4 Förbifart Stockholms sträckning mellan Akalla och Hjulsta. En del arbeten fortsätter som planerat, andra startar upp eller går in i ett nytt skede. Några arbeten blir helt enkelt klara och avslutas. Ett av de arbeten som fortsätter som planerat är utsprängningen av de tunnlar som går under Norrviksvägen och parallellt med Akallalänken, där vi jobbar oss söderut mot Hjulsta.

-  I det här området pågår det ett intensivt arbete med tunnelsprängningar. Just de här tunnlarna kommer få namnet Akallatunneln och Hästatunneln, berättar Francois Willame projektledare på Trafikverket.

E4 Förbifart Stockholms huvudtunnlar, som sträcker sig mellan Kungens kurva och Hjulsta, kommer att heta Barkarbytunneln i norrgående riktning och Skärholmstunneln i södergående. Den kortare tunneln mellan Hjulsta och Akalla är namnsatt utifrån de platser trafikanten reser mot, norrut går Akallatunneln och söderut går Hästatunneln.
Foto: © Tomas Hellström 

E4 Förbifart Stockholms huvudtunnlar, som sträcker sig mellan Kungens kurva och Hjulsta, kommer att heta Barkarbytunneln i norrgående riktning och Skärholmstunneln i södergående. Den kortare tunneln mellan Hjulsta och Akalla är namnsatt utifrån de platser trafikanten reser mot, norrut går Akallatunneln och söderut går Hästatunneln. Läs gärna mer om tunnlarnas namn här!

-  Namnen är viktiga bland annat för att räddningstjänsten eller Trafik Stockholm snabbt ska kunna identifiera var en eventuell incident har inträffat, avslutar Francois Willame.


Foto: © Tomas Hellström 

Med tunnelbygge på nio olika ställen i E4 Förbifart Stockholms tunnlar tar vi oss fram cirka 756 meter per månad. Just nu har vi sprängt ut cirka 61 procent av den totala bergtunneln och producerat cirka 4 140 000 kubikmeter berg, det motsvarar ungefär 6 1/2 Globen! Läs gärna mer om hur långt vi har kommit i tunnelarbetet här!

Närliggande projekt i området som kan märkas
I det här området pågår det ett intensivt arbete med tunnelsprängningar. Det är inte bara vi som spränger tunnel i området kring Akalla just nu,  den utbyggda tunnelbanan till Barkarby märks mer och mer. Här kan du läsa mer om arbetet med tunnelbanan!