Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bergtunnlarna utsprängda mellan Hjulsta och Akalla

Det är den kortare tunneln, cirka 1,3 kilometer lång, i projekt E4 Förbifart Stockholm som går mellan Hjulsta och Akalla som nu är helt utsprängd. Se filmen om hur det ser ut i tunneln nu och arbetet framåt.

- Vilken milstolpe, nu är tunnel mellan Hjulsta och Akalla helt utsprängd. I och med det har vi nu sammanhängande tunnlar mellan Hjulsta norra och Akalla och då kan man faktiskt ta sig hela vägen från Vinsta och nästan hela vägen upp till Häggvik, berättar Niclas Lindkvist, projektledare för bygget av tunnlarna i norr på Trafikverket.

På bilden visas projektledare Niclas Lindkvist i gula varselkläder och vit skyddshjälm.

Första sprängningen av tunnlarna gjordes våren 2018, och nu cirka tre år senare är de helt utsprängda. Tunnlarna är cirka 18 meter breda och 9 meter höga och har fått namn utifrån de platser trafikanten reser mot: norrut går Akallatunneln och söderut går Hästatunneln. 

Vad händer i tunnlarna nu efter sista "panget"?

Nu när vi sprängt färdigt kan vi börja nästa steg i arbetet under mark för att bygga en trygg och säker tunnel. Det innebär mark, betong och inklädningsarbeten. Vissa arbeten har redan påbörjats i tunnlarna mellan Akalla och Hjulsta, men det är en hel del kvar att göra. Bland annat ska fläkt- och skyltfundament som ska hänga i taket gjutas och väggar och tak ska kläs in. I skyltfundamenten kommer skyltning som visar vägen hängas upp. Läs mer om vad som händer när sprängningsarbetet är klart.

Det är tunnelsträckan som är inringad som nu är färdigsprängd.

Arbetet nu och framåt i tunnlarna

Arbetet med att färdigställa de två huvudtunnlarna där trafiken ska gå när E4 Förbifart Stockholm öppnas fortsätter och över 78% av bergtunnlarna mellan Häggvik och Kungens kurva är utsprängda. På flera ställen längs sträckan har vi också påbörjat nästa moment i arbetet under mark för att bygga en trygg och säker tunnel.

När bergtunnlarna är klara börjar nästa fas med omfattande tekniska installationer och provning av systemen tar vid för att ge trafikanten en smidig, trygg och säker resa. E4 Förbifart Stockholm blir en av de längsta motorvägstunnlarna, cirka 16 kilometer går under mark, närmare 70 meter under marknivå. Det är ett tidskrävande arbete med att installera, kontrollera, prova och driftsätta alla system. Se våra framdriftskartor här – Så här långt har vi kommit - länk till framdriftssidan!

Trafikverket jobbar kontrollerat genom fastställda handlingsplaner

Under hela byggets gång kontrollerar Trafikverket vilken påverkan vägbygget har i den nära omgivningen. De villkor vi arbetar utifrån är fastlagda i miljödomar och i samråd med länsstyrelse och kommuner. Det är länsstyrelsen som bevakar att Trafikverket följer planen och har kontroll på hur omgivningen påverkas, därför har trafikverket tagit fram kontrollprogram för bland annat grundvatten. Läs gärna mer om hur vi jobbar för att minska påverkan - länk till mer information.