Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Glad byggledare på bron över E18 efter att betongtunnlarna är färdiggjutna

Så här glad blir man som byggledare när gjutningarna går bra.

Betongtunnlarna i södra trafikplats Hjulsta färdiggjutna

I södra trafikplats Hjulsta är betongtunnlarna färdiggjutna och endast taket till en utrymningsväg återstår att gjuta. Arbetet med tätskikt och bullerskydd på broarna samt gjutningarna för frånluftstationen går framåt.

Sista valvet i betongtunnlarna gjöt vi i förra veckan och vi börjar nu med mark- och VA-arbeten i tunnlarna. I veckan monterade vi ner ställningen efter den sista gjutningen och vi har gjort en ”ramp” av jord för att börja kunna återfylla mellan de båda tunnelrören.

avloppsrör i tunneln
Q-maxrör, som leder bort avloppsvatten i betongtunneln. 

I anslutning till tunnelmynningen i det norrgående betongtunnelröret bygger vi en frånluftsanläggning. Det arbetet är på god väg och bara tornet återstår att bygga.

Gjutasfalt – en del av tätskiktet på broarna

På broarna jobbar vi även med tätskikten. För att skydda betongen från framförallt saltvatten vintertid lägger vi tätskikt på broarna. Först fräser och blästrar vi betongen för att den ska bli plan. Sedan lägger vi en primer. För att kunna lägga den behöver det vara torrt och därför har vi byggt ett stort tält på bron.

– Primern är ett tätskikt i sig, och efter det lägger vi en matta som är som en takpapp fast tjockare. Sedan lägger vi flera lager med asfalt, säger Bennhy Axelsson byggledare i Hjulsta. Efter primer och matta lägger vi ett lager gjutasfalt. Den är tätare än vanlig asfalt och även den är en del av tätskiktet i vägbeläggningen. Sen är det bara och tuta och köra!

Röd asfalt? Nej det är en primer. 
Tältet vi rest på bron för att få en torr vägbana.
Tältet vi rest på bron för att få en torr vägbana.