Denna nyhet är äldre än 6 månader Över 1000 m³ betong - nu har vi gjutit den största monoliten i Kungens kurva! Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Allmän information om E4 Förbifart StockholmHar du frågor om innehållet på sidan? Kontaktcenter kan svara måndag–fredag klockan 8-16.00. Telefon 0771-921 921. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Skade- och störningsärendenAnvänd vårat webbformulär för frågor om skador och störningar. Anmäl skade- och störningsärenden här Besiktningar av fastigheter och anmälan till sprängvarningstjänstDet går även att anmäla skador och störningar via telefon.Telefon: 010-123 04 00 Digital anmälan till sprängvarningstjänstAlla som bor eller har verksamhet inom 300 meter från byggarbeten kan få automatisk förvarning cirka 30 minuter innan sprängningar sker. Beskriv ditt ärende och ange gärna din adress under rubriken meddelande. Anmäl dig till vår sprängvarningstjänst här Meddelande: * Vem vill du skicka ditt e-postmeddelande till, välj här: Besiktningar Trafikverket Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: På 13 timmar och med 4 pumpar har nu den största monoliten hittills gjutits på platsen där nästa byggmoment tar vid, betongtunneln som ska bli upp- och nedfarter till E4 Förbifart Stockholm. Även om det är mitt i vintern kan man gjuta med betong. Men först måste formen värmas upp till minst + 5°C. För att få upp värmen täcks formen med presenningar. Dieseldrivna aggregat blåser varmluft in under presenningen. Över 1 000 kubikmeter betong användes för att gjuta denna betongkonstruktion, en så kallad monolit. - Betongen är varm men för att minska risken för temperatursprickbildning hålls betongen på så låg temperatur som möjligt mot omgivande temperatur, ungefär 16-17°C. Ingjutna temperaturmätare mäter betongens temperatur för att vi ska ha koll på att hållfasthetsutvecklingen blir som tänkt, som kan vara knepigt när det är kallt ute, berättar byggledare Jonathan Pisoni.Flygbild över bygget i Kungens kurva. Inom kort är vi redo att göra ett genomslag på platsen. Bergtunnlarna från Skärholmen är utsprängda fram till det område genomslaget skall göras. Se gärna hur mycket tunnel vi sprängt ut i vår framdriftskarta. Bild på hur det kan komma att se ut när bygget är klart. Tunnelmynningen för E4 Förbifart Stockholm syns i mitten av vägen. Gång- och cykelbron som går över E4/E20 vid Heron City blev klar hösten 2016.