Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

På 13 timmar och med 4 pumpar har nu den största monoliten hittills gjutits på platsen där nästa byggmoment tar vid, betongtunneln som ska bli upp- och nedfarter till E4 Förbifart Stockholm.
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Över 1000 m³ betong - nu har vi gjutit den största monoliten i Kungens kurva!

På 13 timmar och med 4 pumpar har nu den största monoliten hittills gjutits på platsen där nästa byggmoment tar vid, betongtunneln som ska bli upp- och nedfarter till E4 Förbifart Stockholm.

Även om det är mitt i vintern kan man gjuta med betong. Men först måste formen värmas upp till minst + 5°C. För att få upp värmen täcks formen med presenningar. Dieseldrivna aggregat blåser varmluft in under presenningen.Även om det är mitt i vintern kan man gjuta med betong. Men först måste formen värmas upp till minst + 5°C. För att få upp värmen täcks formen med presenningar. Dieseldrivna aggregat blåser varmluft in under presenningen. Över 1 000 kubikmeter betong användes för att gjuta denna betongkonstruktion, en så kallad monolit. Även om det är mitt i vintern kan man gjuta med betong. Men först måste formen värmas upp till minst + 5°C. För att få upp värmen täcks formen med presenningar. Dieseldrivna aggregat blåser varmluft in under presenningen.- Betongen är varm men för att minska risken för temperatursprickbildning hålls betongen på så låg temperatur som möjligt mot omgivande temperatur, ungefär 16-17°C. Ingjutna temperaturmätare mäter betongens temperatur för att vi ska ha koll på att hållfasthetsutvecklingen blir som tänkt, som kan vara knepigt när det är kallt ute, berättar byggledare Jonathan Pisoni. Betongen är varm men för att minska risken för temperatursprickbildning hålls betongen på så låg temperatur som möjligt mot omgivande temperatur, här ungefär 16-17°C. Ingjutna temperaturmätare mäter betongens temperatur för att vi ska ha koll på att hållfasthetsutvecklingen blir som tänkt, som kan vara knepigt när det är kallt ute, berättar byggledare Jonathan Pisoni.Flygbild över bygget i Kungens kurva. Inom kort är vi redo att göra ett genomslag på platsen. Bergtunnlarna från Skärholmen är utsprängda fram till det område genomslaget skall göras. Se gärna hur mycket tunnel vi sprängt ut i vår framdriftskarta. Tunnelmynningen för E4 Förbifart Stockholm börjar anas i mitten av vägen. Bild på hur det kan komma att se ut när bygget är klart. Tunnelmynningen för E4 Förbifart Stockholm syns i mitten av vägen. Gång- och cykelbron som går över E4/E20 vid Heron City blev klar hösten 2016. Bild på hur det kan se ut när bygget är klart. Tunnelmynningen för E4 Förbifart Stockholm syns i mitten av vägen. Gång- och cykelbron som går över E4/E20 vid Heron City blev klar hösten 2016.