Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Tunnlarna till på- och avfarterna i Kungens kurva ser dagsljuset för första gången.
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Genomslag i Kungens kurva

Tunnlarna till på- och avfarterna i Kungens kurva ser dagsljuset för första gången.

- Nu är det möjligt att ta sig fram under mark från Sätra hamn till Kungens kurva, berättar Jonathan Pisoni, byggledare betong på Trafikverket. Men innan det är möjligt att köra bil här återstår mycket jobb. Bland att ska det göras markarbeten samt väggar och tak som ska förstärkas inne i tunneln.

Av de totalt 15 000 meter tunnel som ska sprängas i de södra delarna av tunnelsystemet, inom projekt E4 Förbifart Stockholm, är 10 500 meter klara. Tunnlarna under Skärholmen till Kungens kurva är nu utsprängda vilket gör att vi idag kan ta oss fram under mark från Sätra hamn till Kungens kurva. Se framdriftskartan här! Tunnelmynningarna med "ögonlock" efter första spräningenTunnelmynningarna med efter första spräningen.Av de totalt 15 000 meter tunnel som ska sprängas i de södra delarna av tunnelsystemet (inom projekt E4 Förbifart Stockholm) är 10 500 meter klara. Tunnlarna under Skärholmen till Kungens kurva är nu utsprängda vilket gör att vi idag kan ta oss fram under mark från Sätra hamn till Kungens kurva.- Nu när allt berg är utsprängt kan vi bygga vidare på betongtunneln. Allt eftersom berget har sprängts, krossats och körts bort har vi succesivt kunnat bygga betongtråget och nu är det dags att bygga betongtunneln. Hittills har vi gjutit cirka 30 000 kubikmeter betong av totalt 85 000 kubikmeter berättar Jonathan Pisoni, byggledare betong på Trafikverket.Nu när allt berg är utsprängt kan vi bygga vidare på betongtunneln. Allt eftersom berget har sprängts, krossats och körts bort har vi succesivt kunnat bygga betongtråget och nu är det dags att bygga betongtunneln. Hittills har vi gjutit cirka 30 000 kubikmeter betong av totalt 85 000 kubikmeter berättar Jonathan Pisoni, byggledare betong på Trafikverket.