Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Koordinerat och säkert samarbete när den gamla gång- och cykelbron i Vårby backe revs i helgen

Det var högljutt och intensivt men helgens rivningsarbete gick enligt plan. På 10 timmar var vi klara med rivningen av bron vid Vårby backe. Klockan 08:00 på lördag morgon öppnade vi för all trafik igen på E4/E20.

Att riva en bro över E4/E20 kräver en hel del planering. Komplexiteten består i att det är många arbetsmoment som måste koordineras med entreprenörer, trafikledning, kommuner och andra myndigheter. Säkerheten är otroligt viktig. Det var därför vi stängde av E4/E20 och ledde om trafiken via Vårby allé under natten mellan fredag och lördag.

Gång- och cykelbron i Vårby backe före rivning. 

– De arbetsmoment som ska koordineras är allt ifrån planering av trafikomläggning, trafikavstängning och självklart själva rivningen av bron. De arbetsmomenten är minutiöst planerade, så att alla moment är tidsatta och har sin egen starttid. Rivningen fick max ta 10 timmar. Vilket vi klarade. Vi kunde till och med öppna lite tidigare för trafiken i norrgående riktning , säger Per Lunde biträdande projektledare i Kungens kurva.

Sju stycken 50 ton tunga grävmaskiner med hammare bilade ner bron på ca 2 timmar.  
Resterna av bron fraktas bort från E4/E20. 
Idag kan man bara skymta en grushög av den gamla bron vid sidan av vägen i Vårby backe 

En ny gång- och cykelbro på plats 2020

Gång- och cykelbron i Vårby backe revs för att ge plats åt en ny bro. Anledningen till att det blir en ny bro är för att E4/E20 ska byggas ut med fler körfält och då behöver även gång- och cykelbron bli längre. Den nya bron lyfts på plats under första kvartalet och till sommaren 2020 öppnas bron för trafik.

Den nya bron ligger intill vägen (till vänster i bilden) och väntar på att monteras på plats under första kvartalet 2020.