Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Två bli en – nu är betong- och bergtunneln hoplänkade i Kungens kurva

I schaktet i Kungens kurva har nu den sista gjutningen av betongtunnlarna gjorts. Inslagsvalven och anslutningarna mellan berg- och betongtunnlarna är också klara. Nu kvarstår injektering i det västra tunnelröret, södergående riktning.

-  Vår entrepenör Skanska har gjort ett bra jobb och har hittills gjutit cirka 72 000 av totalt 85 000 kubikmeter betong berättar Jonathan Pisoni, byggledare betong på Trafikverket.

Betongtunnlarna hopgjutna med bergtunneln Kungens Kurva.jpg

De två tunnlarna är vardera 300 meter långa och den sista gjutningen med ca 660 m3 betong gjordes innan påsken.

Tunnelmynningen och kommande in- och utfart till E4 Förbifart Stockholm. 

Just nu pågår återfyllningsarbeten vid sidan av och ovanpå betongtunnlarna. Till stora delar återanvänds de massor som tidigare schaktats bort av Skanska och som mellanlagrats i närområdet. Senare i år kommer vi påbörja fläktstationen uppe på tunneln. Den ska ventilera ut det södergående röret.

Återfyllningsarbeten vid sidan av och ovanpå betongtunnlarna i Kungens kurva. 

- Vi ska även bygga en gång- och cykelpassage. Den ska gå mellan IKEA och Skärholmen och kommer gå under E4:an men ovanpå tunnlarna. För att kunna bygga den ska en bro gjutas i höjd med bensinmacken Circle K. Passagen kommer byggas med en stor oval öppning som ger ljusinsläpp och bullerskydd. 

 

Bild på hur det kan komma att se ut när bygget är klart. Tunnelmynningen för E4 Förbifart Stockholm syns i mitten av vägen. Gång- och cykelbron som går över E4/E20 vid Heron City blev klar hösten 2016.