Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Den nya gång och cykelpassagen mellan Skärholmen och Kungens kurva börjar ta form!

Den nya gång och cykelpassagen mellan Skärholmen och Kungens kurva börjar ta form!

I slutet av 2021 ska den nya gång- och cykelpassagen mellan Skärholmen och Kungens kurva var klar då i en helt ny och ljusare utformning, och så här kan den se ut när den är klar.

I slutet av 2021 ska den nya gång- och cykelpassagen mellan Skärholmen och Kungens kurva var klar då i en helt ny och ljusare utformning, och så här kan den se ut.

Hösten 2016 stängdes den befintliga gång- och cykeltunneln under E4/E20 mellan Skärholmen och Kungens Kurva. Tunneln stängdes för att kunna bygga på- och avfarterna till tunnlarna i E4 Förbifart Stockholm. Nu börjar den nya gång- och cykeltunneln ta form och planen är att öppna i slutet av 2021, då i en ny och ljusare utformning.

Här har vi satt upp ställningen för att kunna armera den första delen av väggen. Gjutningen är en utmaning då väggen är cirka 12 meter hög och lutar utåt.

Hösten 2016 stängdes den befintliga gång- och cykeltunneln under E4/E20 mellan Skärholmen och Kungens Kurva. Tunneln stängdes för att kunna bygga på- och avfarterna till tunnlarna i E4 Förbifart Stockholm.  Nu börjar den nya gång- och cykeltunneln ta form och planen är att öppna i slutet av 2021, då i en ny och ljusare utformning, och så här kan den se ut när den är klar.

- Det knöliga är geometrin på väggen, då den är hög och lutar utåt. Det speciella är att formelementen är konvexa respektive konkava i formen. De har individuellt utformade bitar som kom i delar från fabrik och som sedan monterades ihop i särskild ordning, förklarar Jonathan Pisoni, byggledare på Trafikverket i Kungens kurva.

Här har vi satt upp ställningen för att kunna gjuta och armera den första delen av väggen. Gjutningen är en utmaning då väggen är cirka 12 meter hög och lutar utåt.

Ovalen byggs i fyra olika omgångar. Varje del (väggelement) väger 3,5 ton och 30 stycken behövs för att få ihop denna del, som är den första. Geometrin gör att det går att spegla formen och återanvända den på motsvarande sida. 

– Utmaningen är att få dem att passa ihop bredvid varandra samt i rätt läge, berättar Johnathan Pisoni.

Varje del (väggelement) väger 3,5 ton och 60 stycken behövs för att få ihop hela ”ovalen”. Man bygger cirkeln i två olika omgångar. Konstruktionen används först för ena sidan och sedan flyttas den över för att kunna bygga upp andra sida av ovalen.

– Vi hoppas att den nya gång- och cykelpassagen blir uppskattad. När vi stängde den gamla gång- och cykeltunneln mellan Skärholmen och kungens kurva blev det en lite längre väg för några men för andra blev vägen kortare då vi öppnade en ny gång- och cykelbro mellan Skärholmsvägen och Heron City, avslutar Jonathan Pisoni, byggledare på Trafikverket i Kungens kurva.

– Vi hoppas att den nya gång- och cykelpassagen blir uppskattad. När vi stängde den gamla gång- och cykeltunneln mellan Skärholmen och kungens kurva blev det en lite längre väg för några men för andra blev vägen kortare då vi öppnade en ny gång- och cykelbro mellan Skärholmsvägen och Heron City, avslutar Jonathan Pisoni, byggledare på Trafikverket i Kungens kurva.