Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

I höstas revs den gamla gång- och cykelbron i Vårby backe för att ge plats åt den nya. Anledningen till att det blev en helt ny bro är för att E4/E20 ska byggas ut med fler körfält och då behöver även gång- och cykelbron bli längre.

Utmaningen med att lyfta en 140 ton bro på plats

Varje moment som ska ske är inplanerade i ett schema som anger vad som händer varje minut! Se filmen om brolyftet som vi genomförde i Vårby backe förra helgen.

- Det är många trafikanter och verksamheter som är berörda av detta arbete. Det är dessutom många projektmedarbetare hos entreprenörer, leverantörer och beställare som medverkat i arbetet. Därför har vi genomfört en detaljerad planering för att få arbetet avklarat inför och under denna natt, berättar Per Lunde, projektledare på Trafikverket i Kungens kurva.

I höstas revs den gamla gång- och cykelbron i Vårby backe för att ge plats åt den nya. Anledningen till att det blev en helt ny bro är för att E4/E20 ska byggas ut med fler körfält och då behöver även gång- och cykelbron bli längre.

Att få gång- och cykelbron på plats är en del i de förberedelser vi gör inför ombyggnationen av trafikplats Lindvreten, som ska rivas och ersättas av en ny större cirkulationsplats med nya av- och påfarter. Bron är nu på plats, se hur det gick till här!