Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

I Skärholmen jobbar vi just nu med att utforma på- och avfarten till E4 Förbifart Stockholm för kollektivtrafiken.
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Eldriftsutrymme tar form i tunneln för kollektivtrafiken

Ju nu jobbar vi med att bygga utrymme för elkrafttransformator, ställverk och andra enheter till de på- och avfartstunnlar som kollektivtrafiken ska använda till och från E4 Förbifart Stockholm i Skärholmen.

Så här kan på- och avfarten till Skärholmen se ut när bygget är färdigt. Så här kan på- och avfarten till Skärholmen se ut när bygget är färdigt.
I och med att Trafikverket bygger på- och avfarter till E4 Förbifart Stockholm i Skärholmen, skapas förutsättningar för att göra Skärholmen till en knutpunkt för kollektivtrafiken, med både busstorg och tunnelbana i närmiljön. Klicka på bilden för att få en större bild.I och med att Trafikverket bygger på- och avfarter till E4 Förbifart Stockholm i Skärholmen, skapas förutsättningar för att göra Skärholmen till en knutpunkt för kollektivtrafiken, med både busstorg och tunnelbana i närmiljön. Bergtunnlarna är klara. Till våren 2019 börjar vi med betongtunnlarna. Nu har vi påbörjat arbetet med att bygga utrymmet för elkrafttransformator, ställverk och enheter för andra tekniska systemen som behövs då trafiken ska köra i tunneln 2026.Vi har nu börjat arbeta med att bygga utrymmet för elkrafttransformator, ställverk och enheter för andra tekniska systemen som behövs innan trafiken kan släppas på 2026.Gjutning av bottenplatta på eldriftsutrymmet i den tunnel kollektivtrafiken ska köra i när E4 Förbifart Stockholm är klar. Betongen körs ner till tunneln med betongbil. Nere i tunneln väntar en betongpump med 3-ledad fördelarmast som med personal pumpar ut betongen i formen. Här gjuter vi bottenplattan på eldriftsutrymmet. En sköter slangen och den andra slodar.Här gjuter vi bottenplattan på eldriftsutrymmet. En sköter slangen och den andra slodar.Efter att bottenplattan och sarger är gjutna och härdats klart, rivs formen. Därefter monteras en förtillverkad stomme.Efter att bottenplattan och sarger är gjutna och härdats klart, rivs formen. Därefter monteras en förtillverkad stomme.Den vita duken (membranduk) i taket är till för att förhindra inläckage av grundvatten i tunneln. Duken sätts upp innan man börjar med mark och betongjobb.Här lyfts taket på ett av utrymmena på plats. Här lyfts taket på ett av utrymmena på plats.