Denna nyhet är äldre än 6 månader Eldriftsutrymme tar form i tunneln för kollektivtrafiken Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Allmän information om E4 Förbifart StockholmTrafikverkets kontaktcenter, Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00.För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Telefon: 0771-921 921. Skade- och störningsärendenAnvänd vårat webbformulär för frågor om skador och störningar. Anmäl skade- och störningsärenden här Besiktningar av fastigheter och anmälan till sprängvarningstjänstDet går även att anmäla skador och störningar via telefon.Telefon: 010-123 04 00 Digital anmälan till sprängvarningstjänstAlla som bor eller har verksamhet inom 300 meter från byggarbeten kan få automatisk förvarning cirka 30 minuter innan sprängningar sker. Beskriv ditt ärende och ange gärna din adress under rubriken meddelande. Anmäl dig till vår sprängvarningstjänst här Meddelande: * Vem vill du skicka ditt e-postmeddelande till, välj här: Besiktningar Trafikverket Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Ju nu jobbar vi med att bygga utrymme för elkrafttransformator, ställverk och andra enheter till de på- och avfartstunnlar som kollektivtrafiken ska använda till och från E4 Förbifart Stockholm i Skärholmen. Så här kan på- och avfarten till Skärholmen se ut när bygget är färdigt. I och med att Trafikverket bygger på- och avfarter till E4 Förbifart Stockholm i Skärholmen, skapas förutsättningar för att göra Skärholmen till en knutpunkt för kollektivtrafiken, med både busstorg och tunnelbana i närmiljön. Klicka på bilden för att få en större bild.Bergtunnlarna är klara. Till våren 2019 börjar vi med betongtunnlarna. Nu har vi påbörjat arbetet med att bygga utrymmet för elkrafttransformator, ställverk och enheter för andra tekniska systemen som behövs då trafiken ska köra i tunneln 2026.Gjutning av bottenplatta på eldriftsutrymmet i den tunnel kollektivtrafiken ska köra i när E4 Förbifart Stockholm är klar. Betongen körs ner till tunneln med betongbil. Nere i tunneln väntar en betongpump med 3-ledad fördelarmast som med personal pumpar ut betongen i formen. Här gjuter vi bottenplattan på eldriftsutrymmet. En sköter slangen och den andra slodar.Efter att bottenplattan och sarger är gjutna och härdats klart, rivs formen. Därefter monteras en förtillverkad stomme.Den vita duken (membranduk) i taket är till för att förhindra inläckage av grundvatten i tunneln. Duken sätts upp innan man börjar med mark och betongjobb.Här lyfts taket på ett av utrymmena på plats.