Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Allt sprängningsarbete i tunnlarna mellan Skärholmen och Kungshatt är nu klart

I januari 2016 gjordes den första tunnelsprängningen i E4 Förbifart Stockholm i Skärholmen och i slutet av februari sprängdes den sista salvan i tunnlarna mellan Skärholmen och Kungshatt.

 - En viktig del av arbetet är nu avslutad efter fem års sprängningsarbete mellan Skärholmen och Kungshatt. Det är en milstolpe för vår del av E4 Förbifart Stockholm, säger Linus Levinson, projektledare på Trafikverket och bygget av tunnlarna i söder.

Den sista laddningen av ca 5000 gjordes i en av tvärtunnlarna och innebär att ca 15 000 meter tunnel nu är utsprängda. 

Arbetet nu och framåt i tunnlarna

Efter att sprängningarna avslutades påbörjades arbete med förstärkning och injektering i tunneln och tunnelfronten (stuffen) under Fiskarfjärden.

_lll5085.JPG

I Mälarpassagen mellan Sätra och Kungshatt pågår det arbeten med betonglining.

I Skärholmen är ca 25 % av inklädnadsarbetet redan gjort och nu fortsätter arbetet med inklädnadsarbeten, Mark/VA och övriga betong arbeten på hela sträckan.

_lll5129.JPG

Öppnar för trafik 2030

När vi sprängt och byggt tunnlarna och trafikplatserna börjar nästa fas i projekt E4 Förbifart Stockholm. Det är arbetet med alla tekniska installationer.

Installationerna måste vara på plats innan vägen kan öppna för trafik, det är omfattande arbeten som kommer att ta flera år och som behövs för att resan på den nya vägen ska vara säker. Anläggningen beräknas kunna öppnas för trafik 2030.

Läs mer om de säkerhetslösningar och tekniska system som skapar en trygg resa för trafikanten och som installeras efter att bergtunnlarna är utsprängda.