Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

I förra veckan göt vi första etappen på det södra betongtunnelröret

Trots kylan göt vi första etappen på det södra betongtunnelröret, både tak och väggar samtidigt.

Att gjuta när det är kallt kräver noggranna förberedelser och god planering.

Värmefläktar och varmare betong

För att betongen inte ska frysa måste alla ytor man gjuter mot vara minst 5 grader varma. Detta är för att den så kallade motgjutningsytan (de redan gjutna betongkonstruktionerna) inte ska kyla ner den nya betongen. Det ordnade vi genom att gjuta in värmekablar i bottenplattorna som väggarna sen göts på. Vi hade också värmefläktar som stod på i 48 timmar för att hjälpa till med uppvärmningen.

Ett annat knep är att beställa varmare betong från fabriken. Vanligtvis håller betongen en temperatur på 10 grader. Vi beställde betong som höll 20-22 grader och som var mellan 15-18 grader när den kom på plats.

Värmande täcke

Ju lägre temperaturen är, desto  långsammare blir cementreaktionerna. När det är kallt så är det viktigt att reaktionerna kommer igång så snart som möjligt för att betongen ska uppnå hållfasthet snabbt. Efter att betongens hållfasthet har passerat 5 MPa finns inte längre risken att den kommer att frysa. Därför täcker vi färdiggjutna delar med isolering för att skydda betongen.

Betongtunnlarna färdiggjutna hösten 2022

Nu ska betongen härda ordentligt innan vi kan flytta formen och påbörja nästa tunnelrörsetapp. Varje cykel tar cirka fem veckor och vi beräknar att båda tunnelrören är färdiggjutna hösten 2022.