I förra veckan göt vi första etappen på det södra betongtunnelröret Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Allmän information om E4 Förbifart StockholmTrafikverkets kontaktcenter, se nedan. Skade- och störningsärendenAnvänd vårat webbformulär för frågor om skador och störningar.Anmäl skade- och störningsärenden här Besiktningar av fastigheter och anmälan till sprängvarningstjänstDet går även att anmäla skador och störningar via telefon.Telefon: 010-123 04 00 Digital anmälan till sprängvarningstjänstAlla som bor eller har verksamhet inom 300 meter från byggarbeten kan få automatisk förvarning cirka 30 minuter innan sprängningar sker. Beskriv ditt ärende och ange gärna din adress under rubriken meddelande. Anmäl dig till vår sprängvarningstjänst här Trafikverket Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Meddelande: * Vem vill du skicka ditt e-postmeddelande till, välj här: Trafikverket Besiktningar Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Trots kylan göt vi första etappen på det södra betongtunnelröret, både tak och väggar samtidigt. Att gjuta när det är kallt kräver noggranna förberedelser och god planering. Värmefläktar och varmare betong För att betongen inte ska frysa måste alla ytor man gjuter mot vara minst 5 grader varma. Detta är för att den så kallade motgjutningsytan (de redan gjutna betongkonstruktionerna) inte ska kyla ner den nya betongen. Det ordnade vi genom att gjuta in värmekablar i bottenplattorna som väggarna sen göts på. Vi hade också värmefläktar som stod på i 48 timmar för att hjälpa till med uppvärmningen. Ett annat knep är att beställa varmare betong från fabriken. Vanligtvis håller betongen en temperatur på 10 grader. Vi beställde betong som höll 20-22 grader och som var mellan 15-18 grader när den kom på plats. Värmande täcke Ju lägre temperaturen är, desto långsammare blir cementreaktionerna. När det är kallt så är det viktigt att reaktionerna kommer igång så snart som möjligt för att betongen ska uppnå hållfasthet snabbt. Efter att betongens hållfasthet har passerat 5 MPa finns inte längre risken att den kommer att frysa. Därför täcker vi färdiggjutna delar med isolering för att skydda betongen. Betongtunnlarna färdiggjutna hösten 2022 Nu ska betongen härda ordentligt innan vi kan flytta formen och påbörja nästa tunnelrörsetapp. Varje cykel tar cirka fem veckor och vi beräknar att båda tunnelrören är färdiggjutna hösten 2022.