Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

I bild syns del av benen på en byggnadsarbetare i gula varselbyxor. Personen slätar ut betong som precis är nylagt på en del av bron. I handen har personen ett redskap för att raka ut och platta till cementen.

Foto: Per-Åke Andersson

Brobygget i Häggvik blir vägen till Stockholm från Norrortsleden

Just nu pågår bygget av bron som ska att leda trafiken från Norrortsleden i södergående riktning in mot Stockholm.

Fyra pelare och landfästen kommer att bära upp den drygt 200 meter långa och 5 meter höga bron. Pelare och landfästen är gjutna och nu byggs ställningen som ska bära upp gjutformen för bron. Planen är att öppna för trafik under hösten.

Häng med på vår lilla brobyggarskola!

I bakgrunden syns entrén in till tunnlarna och i förgrunden syns grundläggningen för den bottenplatta som ska gjutas för ett av brostöden.

Det första man gör när man bygger en bro är grundläggning för så kallad underbyggnad. Med underbyggnad menar man de bottenplattor, pelare och landfästen som bär upp själva bron.

Formställning för ett av brostöden.

Därefter byggs formar i trä för pelare och landfästen.

Bild armerad i pelare som ska gjutas. För att betongen ska hålla ihop armerar/förstärker man inne i formen innan man fyller i betong och gjuter pelare.

För att betongen ska hålla ihop armerar/förstärker man inne i formen innan man fyller i betong och gjuter pelare.

Underbyggnad för formställning.

När underbyggnaden är klar kan man börja med formställningen som ska hålla formen för överbyggnaden - det som blir brons körbana.

Träform.

När träformen är byggd armeras även den.

Armeringsjärn i träformen.

Formen fylls med betong.

Formen fylls med betong och täcks över med plast alternativt begjuts med vatten för att behålla fukten i betongen så länge som möjligt och minimera sprickbildning. När betongen härdat och uppnått rätt hållfasthet river man formen.

- Om allt går som planerat så kommer bron vara färdigjuten i sommar och planen är att öppna för trafik under hösten, berättar Trafikverkets byggledare.

I bild syns del av benen på en byggnadsarbetare i gula varselbyxor. Personen slätar ut betong som precis är nylagt på en del av bron. I handen har personen ett redskap för att raka ut och platta till cementen.

Bron impregneras och på brons ovansida läggs ett tätskikt och därefter vägbeläggning. Innan man kan släppa på trafiken monteras räcken och belysning.

Lite fakta om bron

  • Total mängd armering: 459 ton
  • Total mängd betong: 2360 m3
  • Bron gjuts i 7 etapper