Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Drottningholms slott

Ekerövägen

Ekerövägen, mellan Tappström och Nockeby, ska breddas med ytterligare ett körfält för att det ska bli smidigare för bussarna att ta sig fram i rusningstrafik.

I projektet ingår även att bredda Drottninghomsbron och Nockebybron, att bygga ett till tunnelrör i Lindö tunnel samt att bygga en ny öppningsbar bro vid Tappström. Ekerövägen ansluter till Förbifart Stockholms tunnlar vid två nya trafikplatser som ska byggas vid Tillflykten respektive Edeby på Lovön. När Förbifart Stockholm öppnar får Ekeröborna två nya anslutningar till fastlandet och avlastar därigenom Ekerövägen genom den känsliga miljön i världsarvet Drottningholm.

I vårt arbete för framtidens Ekerö tar vi största möjliga hänsyn till naturområden och kulturarven när vi planerar och bygger. Tidigt i arbetet gjordes en överenskommelse mellan Ekerö kommun, Riksantikvarieämbetet, Statens fastighetsverk och Trafikverket om samarbete och täta kontakter. Syftet är bland annat att säkerställa att vi har en samsyn kring vilka åtgärder som behöver göras.

Korta fakta
Sträckan är cirka 9 km. 
Tre broar kommer att påverkas: Nockebybron och Drottningholmsbron ska breddas, en ny Tappströmsbro ska byggas. Lindö tunnel kommer att få ytterligare ett tunnelrör.
Längs med vägen finns världsarvet Drottningholm, det statliga byggnadsminnet Drottningholm, flera riksintressen, naturreservat, vattenskyddsområde och Natura 2000-område.