Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Kärnborrning i Lambarfjärden

I januari 2019 kommer vi att påbörja en typ av undersökning av berget under Lambarfjärden. Undersökningen, eller kärnborrningen, kommer att utföras från en borrigg i Grimstaskogen.

Arbetet beräknas ta totalt fyra månader, två månader för själva borrningen och två månader för etablering och avetablering av borrutrustningen. Den borrigg som ska användas i Grimsta avser borrning från markytan, se bilden nedan.

Borriggen som kommer att användas i Grimsta

Spränga under Mälaren 

För att spränga fram E4 Förbifart Stockholms tunnlar på ett säkert sätt, kartläggs och bedöms berget i tunnlarna och genom kontrollerna tar vi reda på hur vi ska förstärka berget och anpassa sprängningarna. 

En utmanande passage är när vi ska spränga tunneln under Mälaren. Ett flertal olika metoder används för att analysera och bedöma bergets kvalitet, en metod är kärnborrning. Metoden innebär att vi borrar ut en kärna ur berget där tunneln ska gå fram. Kärnan berättar om hur det ser ut inuti berget, och hjälper oss att avgöra hur vi ska driva tunnlarna på säkraste sätt.

Bilden visar utborrade kärnor från Mälarpassagen vid Sätra varv

Tillfällig väg 

För att kunna genomföra arbetet med kärnborrningen behöver vi bygga en tillfällig väg så att maskinerna kan komma fram, då den befintliga vägen som ansluter till Malteholmsvägen är för trång. När arbetena är färdiga kommer den tillfälliga vägen samt uppställningsplatsen för borriggen att återställas.