Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Nu har vi börjat bygga det nya tunnelröret vid Lindö tunnel. Träffa Javier som arbetar som delprojektledare

Möt Javier som arbetar som delprojektledare i E4 Förbifart Stockholm. Han ansvarar för två delprojekt kopplat till arbetena på Ekerövägen. Här får du en liten inblick i hans vardag och hans resa till där han är idag.

Arbetena på Ekerö är inne i ett intensivt skede och vi arbetar på flertalet platser längs med väg 261, Ekerövägen. Nu har vi påbörjat arbetena genom Lindö tunnel. Ekerövägen ska breddas och Lindö tunnel är en del av denna breddning. Möt Javier som arbetar som delprojektledare på Ekerö. Här får du en liten inblick i hans vardag och får ta del av hans berättelse om sin resa från ett varmt Spanien till ett lite kallare Stockholm.

 

Hej Javier! I måndags började vi bygga det nya tunnelröret vid den nuvarande Lindö tunnel. Du arbetar på Ekerö med bland annat denna sträcka. Kan du berätta lite om din roll i E4 Förbifart Stockholm?

Hej! Jag arbetar i Ekerövägen-teamet som projektledare för två delprojekt som hanterar två kontrakt längs Ekerövägen. Det ena är delprojektet på sträckan från Ekerö till Lindö tunnel där vi bland annat ska bygga en ny bro över Tappström. Den andra är sträckan mellan Lindö tunnel och Edeby där vi bland annat ska bygga en ny trafikplats som förbinder Ekerövägen med tunnlarna i E4 Förbifart Stockholm.

 

Det låter minst sagt spännande att arbeta med två så pass stora delar av Ekerövägen. Jag är intresserad av din resa till E4 Förbifart Stockholm. Hur har din resa sett ut från entreprenör i Spanien till byggherre i Sverige för ett komplex breddning av en väg genom ett av Sveriges första världsarv?

Från 1997 till 2017 har jag främst arbetat som entreprenör i olika roller för ett projekt från platschef till regionchef och i tre olika länder, Spanien, Kuwait och Sverige. Jag har varit i Sverige i 6 år och början var svår på grund av språkbarriären. På mitt första jobb i Sverige lärde jag mig bland annat svensk arbetskultur medan jag studerade svenska på eftermiddagen och samarbetade med en spansk ingenjörskonsult.

2016 började jag arbeta på ett byggföretag här i Stockholm som litade på mig för att kunna återgå till byggsektorn. Där började jag från början med att lära mig om förordningar, kontrakt och hur man bygger i Sverige och 2017 beslutade jag mig för att ansöka om min nuvarande position på Trafikverket, där jag började i januari 2018.

 

Vilken resa du har gjort från Spanien till ett nu höstlikt Stockholm. Hur gick det till när du fick jobb på Trafikverket?

Sedan den första dagen jag kom till Sverige 2014 har jag velat vara en del av det största europeiska byggprojektet här på Trafikverket, det var mitt mål och motivation hela tiden men jag trodde aldrig att jag kunde jobba här som beställare. Så tack vare min nuvarande chef som såg min potential och min önskan att lära och samtidigt bidra med min internationella erfarenhet, blev min dröm förverkligad.

 

Det låter verkligen som du har sett till att förverkliga en dröm som du har haft. Kan du berätta vad som är roligaste med ditt jobb?

Det bästa med mitt jobb är konstant lärande och professionell och personlig utveckling dagligen på tre olika språk. Även om kontraktsspråket är svenska har jag två internationella entreprenörer, med vilka jag kommunicerar på engelska, spanska och svenska. Mina kollegor på Trafikverket säger att jag har skapat min egen dialekt av svenska ("javieriska") men med hjälp och tålamod lyckas jag förbättra den varje dag.

 

Du verkar trivas bra med ditt jobb. Men varför ska man söka sig till E4 Förbifart Stockholm, tycker du?

Jag tycker att för alla medarbetare är det ett privilegium och en stor möjlighet att vara en del av E4 Förbifart Stockholm. Mänsklig kvalitet, teamkänsla och stor inlärnings- och utvecklingspotential gör E4 Förbifart Stockholm till en idealisk plats att arbeta under de kommande tio åren. På Trafikverket är det första gången som jag upplever att problem inte ses som problem utan att det snarare ses som positiva och utvecklande utmaningar, vilket passar mig.

Tack Javier för att du tog dig tid och delade med dig av din utvecklingsresa.