Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Arbeten med nya Tappströmsbron

I maj startar våra arbeten i Tappströmskanalen inför att den nya Tappströmsbron ska byggas. Vi har monterat siltgardiner, och snart bygger vi en pålbrygga för att kunna utföra arbeten för de nya brostöden som ska byggas.

Pålbrygga och brostöd

Nu i maj börjar vi med att bygga en provisorisk pålbrygga för att lättare kunna utföra arbeten med den nya bron. Pålbryggan av trä beräknas ta en dryg månad att bygga.

Sedan börjar arbetena med brons fyra brostöd, eller fundament. Under sommaren ska vi sponta för de fyra brostöden. Farleden i kanalen är öppen under tiden arbetena pågår.

Under hösten ska vi sedan borra ned pålar i brostöden. Arbetena med brostöden beräknas vara färdiga i början av år 2022. Därefter startar arbetena med själva brokonstruktionen.

Siltgardiner på plats

Inför starten av arbetena i Tappströmskanalen har vi monterat siltgardiner i vattnet, på samma sätt som vi monterat siltgardiner under Nockebybron inför våra arbeten där.

Gardinerna ska fånga upp slam som grumlas upp från botten när vi arbetar med den nya Tappströmsbron. Vi har även monterat träpålar för att kunna fästa gardinerna ordentligt.

Läs mer om de förberedande arbetena i Tappströmskanalen här. (Webbsidan öppnas i ett nytt fönster)

Vi river den gamla bron när den nya är klar

När den nya bron är i drift kommer den befintliga bron att rivas. Den nya bron blir fyrfilig och 19 meter bred. Den nya Tappströmsbron blir öppningsbar, liksom den befintliga och byggs strax väster om den befintliga bron.

Sektion av Tappströmsbron, 19m bred. Varje brostöd består av flera pelare så att intrycket blir luftigt. På den nya bron placeras även bullerskydd, skärmar. 

Vanliga frågor om Tappströmsbron

Här nedan är några av de vanligaste frågorna om projekt Ekerövägen som rör Tappströmsområdet.