Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Geologen Tomas Hellström är klädd i gula varselkläder och hjälm och står i en upplyst bergtunnel.

Vi i Förbifarten - Geologen Tomas hittar kristaller i berget

Möt Tomas Hellström som arbetar som geolog i E4 Förbifart Stockholm. Han, tillsammans med de andra 14 geologerna, kartlägger berget efter en sprängning. Här får du en kort inblick i Tomas vardag och vad som gör hans jobb ännu mer spännande.

Tomas Hellström är samordnande geolog och har arbetat i E4 Förbifart Stockholms tunnlar sedan 2016 då de började sprängas ut.

– Jag har jobbat som geolog i 15 år men lär mig fortfarande saker varje dag när jag jobbar ute i produktion. För vissa är berg en grå massa men för mig är varje 5-meters sektion i berget olika, och man får nya erfarenheter hela tiden. Vi spränger tunnlarna i en bestämd riktning, men det finns sprickor i berget som kan löpa i andra riktningar och det påverkar hur vi kan spränga och hur vi ska förstärka berget. En viktig del är att kartera berget noga.

En grön kran i en upplyst bergtunnel.
Geologerna karterar berget i norra delen av tunneln.Foto: Tomas Hellström, Trafikverket

En av femton geologer som kartlägger berget

Fem geologer arbetar tre-skift i de norra tunneldelarna av E4 Förbifart Stockholm med kartering av berget. Totalt arbetar 15 geologer i projektet. Efter en sprängning i tunneln rensas berget från lösa stenar, så kallad skrotning. Sedan tvättas berget rent och därefter åker geologen ner och kartlägger, karterar, berget. De tittar efter sprickor som finns, i vilka riktningar sprickorna går och hur breda de är. Betydelsefullt för bedömningen är även vilken sprickfyllnad, vilket sorts material som sprickorna är fyllda med är.

– När vi karterar berget letar vi efter strukturer som kan innebära att ett block, sten eller bergparti skulle kunna rasa. Utifrån kartläggningen kan vi ta beslut om vilken metod vi ska använda vid injektering, förstärkning och vidare sprängning, berättar Tomas Hellström.

 

Använder sig av sin hobby i arbetet

Hittills har cirka 4 800 000 kubikmeter berg sprängts ut i E4 Förbifart Stockholm och i bergmassorna har geologerna hittat flera olika slags kristaller.

– Det är lite speciella stenar, mineraler och kristaller, vilket gör jobbet än mer spännande, säger Tomas Hellström.

Ingen kristall som har hittats hittills har något stort värde, men det är många olika sorters mineral och kristaller, flest har hittats i den kortare tunneln mellan Hjulsta och Akalla. Framförallt är det kalcitkristaller men även flourit, kvarts och pyrit som hittats i berget. Geologen Tomas Hellström har som hobby att fotografera och han fotograferar tunnlar såväl som kristallerna.

– Jag fotar i tunnlarna när jag ser spännande former och geometrier och olika arbetsmoment som utförs i våra tunnlar. Stenarna och kristallerna har jag fotat i en provisorisk ”blackbox”. Vissa är faktiskt väldigt små! I vissa fall har vi haft lite svårt att avgöra exakt vilket mineral kristallerna består av, så vi har haft kontakt med universitetet för att försöka avgöra det, men vi har inte lyckats med riktigt alla ändå. Men de är vackra!

Gröna små flouritkristaller i kluster.
I berget har Tomas Hellström och hans kollegor hittat många olika typer av kristaller. Här syns rödfärgad granit med ett tunt lager av små färglösa/mörkgråa kvartskristaller, större färglösa/ljusgråa plagiokristaller (månsten) samt kluster av gröna flouritkristaller Foto: Tomas Hellström, Trafikverket