Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Pendeltåg kör under Ekensbergsvägens bro.

Mälarbanan, Tomteboda–Kallhäll

Vi bygger ut järnvägen från två spår till fyra mellan Tomteboda och Kallhäll, i nordvästra Stockholm. Med fyra spår kan fler tåg gå tätare och punktligare och tågförbindelserna i Stockholmsregionen, Mälardalen och hela Sverige förbättras.

Utbyggnaden av Mälarbanan från två till fyra spår är ett av Sveriges största infrastrukturprojekt. Vi började bygga sträckan 2016 och fram till Spånga är fyra spår i drift sedan hösten 2019.

Nu fortsätter vi arbetena med att bygga bland annat en ny gång- och cykeltunnel som förbinder norra och södra Spånga. När Spånga växer och Bromstensstaden byggs ut behövs ett säkrare alternativ för passage och med den nya tunneln knyts området ihop på ett naturligt sätt.

Mälarbanan är en viktig del av järnvägsnätet och förbinder Örebro, Västerås och Enköping med Stockholm. Mälarbanan är också en del av Stockholms lokala pendeltågsnät. Den cirka 20 kilometer långa sträckan mellan Tomteboda och Kallhäll i nordvästra Stockholm är en av landets mest trafikerade. Idag används spåren maximalt i rusningstid och det gör att trängsel och förseningar är vanliga.

Med fyra spår får pendeltågen egna spår i mitten så att fjärr- och regionaltåg kan köra om på de yttre spåren. Det blir smidigare att ta tåget, fler avgångar att välja på och lättare att komma fram i tid. Utbyggnaden bidrar till stadsutveckling och lättare arbetspendling i den växande Mälardalsregionen när alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.