Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Resenärer på Jakobsbergs station.

Om Mälarbanan, Tomteboda-Kallhäll

Vi bygger fler spår för en bättre resa. Alla ska komma fram smidigt, grönt och tryggt.

Mälarbanan är en viktig del av järnvägsnätet och förbinder Örebro, Västerås och Enköping med Stockholm. Mälarbanan är också en del av Stockholms lokala pendeltågsnät. Den cirka 20 kilometer långa sträckan mellan Tomteboda och Kallhäll i nordvästra Stockholm är en av landets mest trafikerade. Idag används spåren maximalt i rusningstid och det gör att trängsel och förseningar är vanliga.

Vi bygger nytt

Vi byter ut spåren och bygger fyra nya. Eftersom allt i anläggningen är nytt får vi en robustare järnväg som är mindre känslig för störningar som kan orsaka tågförseningar. När pendeltågen får egna spår kommer fjärr- och regionaltåg fram snabbare eftersom de slipper köa bakom pendeltågen som stannar vid varje station.

Vi bygger också nya stationer, broar, tågtunnlar och gång- och cykelvägar.

Vi gör Sverige närmare

Utbyggnaden bidrar till stadsutveckling och lättare arbetspendling i den växande Mälardalsregionen. När vi har byggt ut Mälarbanan kan fler tåg gå tätare och punktligare och tågförbindelserna i Stockholmsregionen, Mälardalen och hela Sverige förbättras. Fler spår ger dig större möjlighet att bo, arbeta och studera där du vill. Där pendlingsmöjligheterna förbättras byggs fler bostäder.

Miljöarbetet är viktigt i projektet

Vi värnar om de natur- och kulturvärden som finns i närheten av Mälarbanan. Därför arbetar vi för att minimera de skador och störningar som projektet kan orsaka. I de områden vi passerar och påverkar kompenserar vi även för miljön.