Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Nya Barkarby station.

Barkarby

Vi har byggt en ny station i Barkarby och fyra nya spår till Spånga. Nu bygger vi en del av Veddestabron och planerar en ny entré till Barkarby station som ska ansluta till den nya bron.

Nattarbete i spår mellan Spånga och Barkarby 15 juni
För att öka spårstabiliteten mellan Spånga och Barkarby kompletterar vi med makadam i spåret. Detta arbete behöver vi utföra på natten när det inte går några tåg. Vi utför arbetet mellan klockan 00:40 och 04:10 på tisdag natt den 15 juni. Arbetet innebär att vi tippar ut makadam samt därefter plogar och jämnar ut den. Arbetet kan upplevas som bullrande och störande. Längre ner på denna sida finns information om hur du når oss om du vill veta mer eller störs av våra arbeten.

Tack för ditt tålamod! 

Gång- och cykelvägen mellan Barkarby och Spånga stängd juli-september
Trafikverkets projekt E4 Förbifart Stockholm planerar för att stänga av gång- och cykelvägen längs Mälarbanan mellan juli och september. Läs mer här (länk).

 

Vi bygger Veddestabron

Vi bygger delar av Veddestabron åt Järfälla kommun. Veddestabron blir en led för den biltrafik som i dag går över Barkarbybron och kommer att sträcka sig från Barkarbyfältet, över E18 och järnvägen. Den kommer att gå från pendeltågsstationens norra ände till Veddestavägen vid Äggelundakullen strax norr om Riddermark bils gamla lokaler.

Sista delen av Veddestabron på plats

Under 2020 lanserade vi de två brodelarna som vi bygger av bron, och de är nu på plats över E18 och järnvägen. Lanseringen innebar att vi sköt ut brodelarna till sina bropelare och slutläge över E18 och järnvägen.

Nu arbetar vi med att sänka den sista brodelen till rätt läge och i mars göt vi klart farbanan på bro 1, alltså ytan man sedan ska åka på. På bro 2 gjuter vi nu den första etappen utav fem. Vi beräknar att vi är färdiga med gjutningen av hela denna bro i juli. Därefter ska allt asfalteras.

Vi har också gjort klart grundläggningen av den första (den östra) stödmuren till brodel 1. I början av maj göt vi bottenplattan till den stödmuren och satte stödmuren på rätt nivå. Vi har även gjort en stödkonstruktion mellan berg och stödmur. Cirka den 10 maj påbörjar vi arbeten med den västra stödmuren av denna brodel. 

I november 2020 utförde vi den första gjutetappen av farbanan på bro 1, ett arbete som blev färdigt i mars 2021:gjutning 1_750x230.jpgFolk som arbetar_750x230.jpg

Om Veddestabron

Järfälla kommun utvecklar den nya stadsdelen Barkarbystaden. Där ska Veddestabron användas som anslutning mellan bebyggelsen på järnvägens västra sida och den nya stadsdelen. Från Veddestabron blir det sedan direkt anslutning till den nya kollektivtrafikens knutpunkt med tunnelbana, ny bussterminal, pendeltåg och regionaltåg.

Vi började bygga vår del av Veddestabron i mars 2019 och beräknar att vi är färdiga sommaren 2022.

Veddestabron är en av flera broar över Mälarbanan och ingår i medfinansieringsavtal med Järfälla kommun. Mer information finns på Järfälla kommuns webb (extern webbplats).

Visionsbild av Veddestabron
Visionsbild: Järfälla kommun


Vi bygger en ny stationsentré

Vi planerar just nu för en ny stationsentré och en ny plattform för regionaltåg för Barkarby station. Den nya entrén blir belägen på norra änden av Barkarby station och ska ansluta till Veddestabron.

Stationsområdet blir en knutpunkt mellan regionaltåg, pendeltåg, tunnelbana och bussterminal.

Tidigast 2025 beräknar vi att den nya stationsentrén är klar. Den befintliga entrén via Barkarbybron blir kvar. När vi är klara kommer det finnas två entréer till Barkarby station.

Läs våra informationsbrev

Här kan du läsa informationsbrev som Järfälla kommun, Region Stockholm och Trafikverket skickar till närboende (hushåll, verksamheter och fastighetsägare) i Barkarby två gånger per år.

Våren 2021

Information Mars 2021

Information och kontakt

När vi arbetar med utbyggnaden av Mälarbanan behöver vi ibland utföra störande arbeten i närheten av järnvägen. Då informerar vi dig som berörs via exempelvis brev eller portanslag. Besök vår webbsida Så här kontaktar du oss (länk) för information om hur du kan nå oss.

Vår ambition är alltid att störa så lite som möjligt under tiden vi bygger. Vi väljer både arbetsmetoder och tidpunkter på dygnet utifrån det. Vi arbetar exempelvis i första hand på dagtid mellan klockan 07.00 och 19.00.