Förberedande arbeten
För att kunna bygga ut järnvägen behöver vi göra förberedande arbeten. Vi började 2018 med att riva spår på bangården öster om Sundbyberg station för att ge plats åt tillfälliga spår. Tågrafiken kommer ledas om till de tillfälliga spåren under tiden som vi bygger den färdiga anläggningen.
Tidigast 2024 planerar vi att börja våra stora arbeten med tunnlar och stationer i Solna och Sundbyberg. Vi beräknar att byggtiden är cirka åtta år med undantag för Huvudsta station som vi planerar att färdigställa cirka två år efter att den nya järnvägen är i drift.
Sundbyberg station får entréer i Solna
I den östra änden av nya Sundbyberg station planerar vi att bygga två stationsentréer i Solna. En entré mot Solna Business Park och en mot Lilla Alby.
Tunnel ovan mark
Vi planerar bygga järnvägen i en tunnel ovan mark från Frösundaleden och cirka 450 meter österut i riktning mot Stockholm. Det innebär att vi kommer bygga en tunnel runt spåren, så kallad intunnling.
Ny pendeltågsstation i Huvudsta
I Huvudsta planerar vi att bygga en ny pendeltågsstation. Vi planerar att bygga stationsentrén på Huvudstagatans bro som kommer byggas om.
Anslutningsspår för godstrafik
Vi planerar att bygga ett anslutningsspår för godståg från Huvudsta till Tomteboda bangård. Det gör vi för att godstågen inte ska behöva korsa de övriga spåren och påverka övrig tågtrafik.