Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Pendeltåg i Huvudsta

Solna/Huvudsta

I Solna planerar vi för fyra nya spår, en tunnel ovan mark och en ny pendeltågsstation i Huvudsta.

Vi utför arbeten i Solna under tågavstängningen den 30 oktober - 2 november

Mellan fredag den 30 oktober klockan 22:40 och natten mot måndag den 2 november är tågen inställda mellan Sundbyberg och Jakobsberg då vi arbetar vid spårområdet.

Under avstängningen utför vi olika arbeten i anslutning till spårområdet på sträckan. I Sundbyberg-Huvudsta utför vi fältarbeten (gräver provgropar och gör geoborrningar) på dagtid. I Solna tar vi även bort riskträd på Ankdammsgatan fredag den 30 oktober (arbetet påbörjas några dagar innan) mellan gång- och cykelvägen och järnvägen. Vi sätter upp lappar med information på de aktuella träden. Du som berörs av våra arbeten under avstängningen får information via portanslag i din fastighet.

Läs mer om höstavstängningen här.

Du kan prenumerera på störnings-sms via fliken Prenumerera här på vår webb. Det är kostnadsfritt inom Sverige. Följ oss även gärna på Instagram: @projektmalarbanan och på Facebook.

Tack för ditt tålamod!

Här är vi i planeringsprocessen

Under 2017 hade vi samråd med öppna hus om järnvägsplanen Huvudsta–Duvbo. Sedan dess har vi arbetat vidare med hjälp av inkomna synpunkter från allmänhet, föreningar, myndigheter med flera samt i samverkan med Solna stad och Sundbybergs stad.

Nästa steg i planprocessen är granskning av järnvägsplanen där vi kommer att visa var järnvägen ska ligga och hur anläggningen kommer att se ut. Vi kommer även att redovisa samrådsredogörelsen med svar på hur vi hanterat synpunkter som kommit in under samrådsskedet.

Du kan läsa mer om hur planläggningsprocessen går till och andra dokument tillhörande järnvägsplan Huvudsta–Duvbo under Dokument här på sidan.

En del i processen att planera våra arbeten är analyser. Det handlar bland annat om hur vi kan arbeta så smart som möjligt så att det påverkar omgivningen samt sluttid och kostnad så lite som möjligt. Tillståndsprocessen är mer komplex än vi tidigare bedömt vilket gör att nödvändiga tillstånd för att påbörja byggandet av järnvägsanläggningen försenats. Byggstarten av Mälarbanans tunnel och stationer genom Sundbyberg och Solna flyttas därför fram två år till 2024. Vi vet idag inte hur det påverkar sluttiden och kostnaden för projektet. Vi analyserar det och när vi är klara med analysen efter sommaren 2020 kommer vi berätta om resultatet.

Provborrningar på Oskarsrogata och Ankdammsgatan och trädfällning på Ankdammsgatan

Mellan den 5 och 23 oktober arbetar vi med provborrningar och provtagningar på Oskarsrogata och Ankdammsgatan i Solna. Vi borrar och gör provtagningar i jord och berg för att samla fakta om dess sammansättning och kvalitet. Vi gör detta för att få ett underlag inför kommande omläggningar av ledningar. Våra arbetstider är vardagar klockan 07:00 till 19:00.

Vi behöver även ta bort riskträd på Ankdammsgatan måndag den 26 oktober till fredag den 30 oktober mellan gång- och cykelvägen och järnvägen. Vi sätter upp lappar med information på de aktuella träden.