Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Dags för höstavstängning

Mellan fredag den 30 oktober klockan 22:40 och natten mot måndag den 2 november är tågen inställda mellan Sundbyberg och Jakobsberg då vi arbetar vid spårområdet. Detta är vår sista större avstängning för det här året.

Tunnelbana och buss ersätter tågen under avstängningen.

Vi stänger av tågtrafiken för att det ska vara säkert och tryggt för de som arbetar och för de som reser när vi bygger ut järnvägen.

Under avstängningen utför vi olika arbeten i anslutning till spårområdet på sträckan. Till exempel genomför vi miljögeotekniska undersökningar, provborrningar och ledningsomläggningar. Under Aktuellt i ditt område här på webben finns mer information om de arbeten vi utför i varje område som berörs av avstängningen.

Du som berörs av våra arbeten under avstängningen får särskild information via portanslag på din fastighet eller information i din brevlåda. 

De pendeltåg som kommer söderifrån vänder i Sundbyberg och de pendeltåg som kommer norrifrån vänder i Jakobsberg.  Regional- och fjärrtåg vänder i Bålsta. Tunnelbanan går från Hjulsta till och från Sundbyberg under hela avstängningen, och från Hjulsta går ersättningsbussar. Du hittar information om ersättningstrafik på sl.se (extern webbplats) och på sj.se (extern webbplats). Tågavgångarna på måndagsmorgonen påverkas inte av avstängningen.

Du kan prenumerera på störnings-sms via fliken Prenumerera här på vår webb. Det är kostnadsfritt inom Sverige. Följ oss även gärna på Instagram: @projektmalarbanan och på Facebook.

Här finns samlat alla Trafikverkets banarbenten i höst.

Trafikverket bygger ut Mälarbanan mellan Tomteboda och Kallhäll för att fler ska kunna ta tåget.  Två spår blir fyra och nya pendeltågsstationer byggs i Kallhäll, Barkarby, Sundbyberg och Huvudsta. När vi är klara kan tågen gå oftare och punktligare. Vi behöver stänga av järnvägen tre gånger om året fram till att vi är klara med utbyggnaden av Mälarbanan, om cirka tolv år. Eftersom allt i anläggningen blir nytt får vi  en robustare järnväg som är mindre känslig för störningar som kan orsaka tågförseningar. När två spår blir fyra kan trafiken flyta smidigare på det viktiga pendlarstråket Västerås-Stockholm. 

Här kan du se en film om hur vi planerar bygga den sista stora sträckan, den mellan Sundbyberg och Solna.

Vi planerar våra banarbeten så att så få som möjligt ska påverkas under våra avstängningar. Under helger och i semestertider är det färre som åker tåg; skolorna har lov och många är lediga från jobbet. Därför väljer vi långhelger och semestertider för våra avstängningar.

All tågtrafik stängs av under våra avstängningar i överenskommelse med järnvägsföretagen, bland annat av arbetsmiljöskäl. Vid en totalavstängning kan vi jobba strömlöst vilket ger en god elsäkerhet, och dessutom finns ingen risk för påkörning av passerande tåg. En annan anledning är att vi hinner genomföra betydligt mer arbeten under kortare tid när all tågtrafik är avstängd.

Tack för ditt tålamod!

Tillsammans kan vi göra skillnad under pandemin. Skydda dig själv och andra från smittspridning - visa hänsyn när du reser och res bara om du måste!