Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Nu går tågen igen på Mälarbanan

Tågtrafiken var i helgen avstängd mellan Sundbyberg och Jakobsberg, då vi arbetade med utbyggnaden av järnvägen från två till fyra spår. Nu är vi färdiga med våra arbeten för den här gången och spåren är åter öppna för trafik. Tack för ditt tålamod!

Mälarbanan är en del av Sveriges nya järnväg. När två spår blir fyra kan trafiken flyta smidigare på det viktiga pendlarstråket Västerås-Stockholm.

Vi behöver stänga av all tågrafik tre gånger om året till dess att vi är helt klara med utbyggnaden av Mälarbanan om cirka tolv år. Vi stänger spåren för att det ska vara säkert och tryggt för dig som reser och för oss som arbetar i spårområdet när vi bygger ut järnvägen. När tågtrafiken är avstängd hinner vi dessutom genomföra betydligt mer arbeten under kortare tid.

Läs mer om höstens avstängning


Hur planerar vi våra avstängningar?

Vi planerar våra banarbeten så att så få som möjligt påverkas. Vi väljer tidpunkter då färre arbetspendlar, som långhelger och semestertider. Tågtrafiken stängs av i överenskommelse med järnvägsföretagen.

Nästa gång vi stänger av Mälarbanan är under påsken 2021.

Se när Mälarbanans avstängningar äger rum framöver


Vad är färdigt på Mälarbanan och vad återstår?

Vi är färdiga med en hel del på Mälarbanan, men mycket återstår fortfarande. På sträckorna Kallhäll–Spånga och Tomteboda–Huvudsta är fyra nya spår färdigbyggda och i drift.

I dessa områden har vi även rustat upp och byggt nya pendeltågsstationer, broar, gång- och cykelvägar, tunnlar och vägar.

Nedan kan du läsa om vad vi har byggt klart och vad som nu återstår.