Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Så här blir den nya järnvägen genom Sundbyberg-Solna

Nu kan du se hur vi planerar att bygga järnvägssträckan genom Sundbyberg och Solna.

Sträckan genom Sundbyberg och Solna är den sista och mest omfattande delen i vår utbyggnad av järnvägen. I Sundbyberg har vi arbetat länge med förberedande arbeten, och de pågår i några år till. 2024 påbörjar vi arbetet med att gräva ner den befintliga järnvägen i två tunnelrör. I den film vi tagit fram kan du tack vare en VR-modell (virtual reality) se vad vi planerar att bygga och hur sträckan genom Sundbyberg och Solna kan komma att se ut.

Du hittar filmen i kort och lång version längst ner på denna sida.

Hur vi planerar bygga järnvägen och tunneln genom Sundbyberg och Solna

Genom Duvbo går järnvägen ovan mark fram till Lövströms allé i centrala Sundbyberg. Mellan Lövströms allé och Ekensbergsvägen gräver vi ner järnvägen i två separata tunnelrör. Under tiden vi bygger det första tunnelröret flyttas tågtrafiken till tillfälliga järnvägsspår. När det första tunnelröret är klart flyttas tågtrafiken under jord, innan vi börjar med nästa tunnelrör.

Den 1,4 km långa tunneln genom Sundbyberg gör det möjligt för kommunen att länka ihop stadskärnan.

För att järnvägstrafiken ska fungera under byggtiden bygger vi förutom tillfälliga spår också en tillfällig station. När vi sedan bygger den permanenta stationen får den entréer ut mot både Sundbyberg och Solna.

I Solna bygger vi en tunnel ovan mark mellan Frösundaleden och korsningen Ankdammsgatan/Nybodagatan. Vi bygger också en helt ny pendeltågsstation i Huvudsta med entré mot Huvudstagatans bro.

Vi räknar med att arbetet kommer att ta åtta år från det att vi börjar med tunnelarbetena 2024.

När vi är klara med Mälarbanan blir det smidigare att resa genom Mälardalsregionen och i hela Sverige, eftersom Mälarbanan förbinder Stockholm med Örebro, Västerås och Enköping. Mälarbanan är också en del av Stockholms lokala pendeltågsnät. Två spår blir fyra mellan Tomteboda och Kallhäll. Pendeltågen får egna spår i mitten så att fjärr- och regionaltåg kan köra om på de yttre spåren. När pendeltågen får egna spår kan fler tåg gå tätare och punktligare. Vi bygger också nya stationer i Kallhäll, Barkarby, Sundbyberg och Huvudsta. I Tomteboda har vi kopplat ihop pendeltågstrafiken med Citybanan. För godståg byggs ett nytt anslutningsspår till Tomteboda bangård.