Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Ändrat arbetssätt vid sprängning minskar risken för trafikstörningar

Efter en sprängning den 27 januari, som ledde till stora trafikstörningar på Skurubron, är analysen klar. Trafikverket gör vissa ändringar i arbetssättet för att i möjligaste mån undvika att det händer igen.

Efter den aktuella sprängningen, som innebar att ett stenblock blev hängande och utgjorde en risk för trafiken, stängdes körfält av och orsakade stora trafikstörningar. Sedan dess har inga sprängningar genomförts på den aktuella platsen i avvaktan på analysen. Tisdagen den 18 februari återupptas sprängningarna på platsen.

En handlingsplan har tagits fram för att minimera risken att något liknande ska kunna hända igen. Följande åtgärder vidtas:
• Sprängningar inom det mest riskfyllda området görs enbart klockan 10:00 och inte som tidigare också klockan 14:00. På så sätt minskar risken att rusningstrafiken på eftermiddagen störs om något oförutsett skulle hända.
• Arbetsområdet mellan berget och vägbanan utökas. Det innebär att röjningen efter varje sprängning kan utföras utan att påverka trafiken.

Det går aldrig att förutse exakt hur berg beter sig vid sprängningar. Här finns det dessutom stora sprickor i berget från tidigare sprängningar, som gör det ännu svårare, säger Trafikverkets projektledare Åse Wallin.

Med de här åtgärderna minimerar vi i alla fall risken att skapa trafikstörningar om en sprängning inte går som planerat.