Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Foto: Jenny Freijing

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Upphöjda spärrlinjer på cykelvägen över Skurubron

Det blir upphöjda spärrlinjer och digitala hastighetsskyltar i varje ände av bron som ska få mopedister och cyklister att anpassa farten till det trånga utrymmet på Skurubron.

- Från början tänkte vi ha en annan typ av farthinder som smalnade av cykelvägen på flera ställen, men det visade sig bli för svårt för snöröjningen att komma fram, säger Fredrik Fogel på Trafikverket.

Nu blir det istället upphöjda spärrlinjer som gör att man sänker farten automatiskt för att få en så behaglig färd som möjligt.

Vi vet att många cyklister och mopedister kör för fort efter rådande omständigheter. Att sänka farten minskar risken för allvarliga skador om det skulle ske olyckor på gång- och cykelvägen.

Förändrat beteende

De digitala hastighetsskyltarna som sätts upp på varsin sida om bron kommer att signalera om man kör för fort på väg upp på bron. Trafikverkets rekommendation är max 25 kilometer för cyklister och mopedister över bron.

- Vi hoppas att de digitala skyltarna kan leda till ett förändrat beteende och få cyklister och mopedister att anpassa farten, säger Fredrik Fogel.

Det kommer också att komma upp informationsskyltar på respektive sida av bron vid gång- och cykelvägen om att det finns farthinder på sträckan.  Farthindren och skyltar kommer under november månad.

- Vi tror det är bra att vi gör detta nu när färre cyklar och kör moped så att man successivt kan vänja sig vid ändrade förhållanden.

Åtgärderna görs i samverkan med Nacka kommun och Polisen och tillsammans kommer vi att följa upp vilken effekt som åtgärderna får.