Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Skurubrons montagehall.

Nya bron får bra start i skyddande hall

Många som passerar Skurubron undrar säkert vad det är för blank byggnad som tagit form vid bron. Skulle de inte bygga en ny bro? Vad pågår där inne? Montagehallen blir nya brons växthus. Här förbereds för att den ska få bästa möjliga start och tillväxt.

Det är ovanligt med montagehallar för broar i Sverige. Det beror på att den här bron byggs på ett lite ovanligare sätt där många mindre brodelar kommer att monteras ihop på plats, som en byggsats.

– När delarna ska svetsas ihop i höst och vinter får stålet inte bli för kallt eller blött, utan måste vara torrt och hålla jämn temperatur för bästa möjliga svetsning och kvalitet. Den väderskyddade hallen ger oss dessa förutsättningar, säger Åse Wallin, Skurubrons projektledare, Trafikverket.

Montagehallen interiör
Inne i montagehallen ska bron svetsas ihop  

Montagehallen skapar även en bättre arbetsmiljö för alla som bygger bron i höst och vinter. Nyligen har två stora lanseringsbanor förankrats i hallens golv och i brofundamentet. Tillsammans fungerar de som en räls som bron kommer att skjutas ut ifrån. Banorna klarar ett högt tryck när bron steg för steg kommer sträcka ut sig över sundet.

I montagehallen finns också två så kallade traversbalkar eller höga stålbalkar som kan lyfta tunga brodelar av stål på plats för montering och lansering.

Bron består av totalt 62 brosektioner. Varje sektion byggs ihop av sju mindre delar som svetsas ihop inne i hallen. En färdig sektion väger cirka 80 ton och är 15 meter bred, 12 meter lång och drygt tre meter hög. För att hantera och sammanfoga brons många och tunga delar behövs en rymlig hall. 

– Brodelarna levereras från tillverkaren i norra Italien i oktober. Leverantören har redan provmonterat bron en gång, för att säkerställa att delarna passar med den stora precision som krävs när de väl är här, säger Thomas Darholm, brospecialist, Cowi.

Lanseringsbanor monteras
En så kallad lanseringsbana monteras 

Bron kommer att ta tåget nästan hela vägen från i norra Italien till Sverige, förutom den första och sista sträckan som sker med lastbil. Strävan är att göra transporterna så hållbara som möjligt.    

Senast i november kommer brons ”nos” att leta sig ut från hallen. Håll utkik!

Montagehallen är en tillfällig arbetsbyggnad som monteras ned hösten 2022, innan bron öppnas för trafik.

Foto: Thomas Darholm, Cowi