Vårt arbete på Trafikverket syftar till att anpassa delar av Gudöbroleden till regional standard för cykelstråk samt att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten för kollektivtrafiken på sträckan.
Vi planerar för ett antal åtgärder på cykelstråket samt kollektivtrafikåtgärder på Gudöbroleden. Exempelvis föreslås att det befintliga cykelstråket breddas och att en ny sträckning mellan Skrubba Malmväg och Trafikplats Skrubba anläggs.
Aktuell sträcka
Den aktuella sträckan är 5,5 kilometer. Sträckan börjar i Haninge kommun, cirka 100 meter om cirkulationsplatsen vid väg 260/Grindstuvägen, passerar delar av Tyresö kommun och slutar i Stockholms kommun, strax norr om trafikplats Skrubba, där det ansluter till Ältabergsvägen.
Viktigt cykelstråk
Gudöbroleden är en del av Vendelsöstråket, ett regionalt gång- och cykelstråk som sträcker sig längs väg 260 Gudöbroleden i Stockholm, Tyresö och Haninge kommun. Gång- och cykelstråket uppfyller inte standarden för regionalt cykelstråk och idag är stråket för smalt och det finns på flera punkter längs med sträckan framkomlighet- och trafiksäkerhetsproblem.
Standard för regionala cykelstråk beskrivs i den regionala cykelplanen för Stockholms län. I enlighet med den regionala cykelplanen ska regionala cykelstråk bland annat vara gena, ha hög framkomlighet, vara attraktiva och vara tillräckligt breda för att möte ska kunna ske utan att sakta in.
Kollektivtrafik
Väg 260 Gudöbroleden är dessutom en viktig led för kollektivtrafik. Vägen trafikeras idag av flera busslinjer av regional betydelse och det planeras också för att stomlinje som ska trafikera Gudöbroleden. Framkomligheten för kollektivtrafiken är idag inte tillfredsställande; det är ofta köbildning och bussarna kommer inte upp i målhastighet.