Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Nu går tågtrafiken genom Solnatunnlarna

Solnatunnlarnas första sommaravstängning är nu klar. Under de fem veckor som arbetet pågått har tågtrafiken fått dela på övriga tunnlar men sedan tidigt i morse den 9 augusti kan tågen rulla som vanligt igen.

-  Det har varit en intensiv period då vi jobbat både dag och natt för att hinna med allt arbete så det känns skönt att vi kunnat hålla vår tidplan. Under den här avstängningen har vi bultat både berg och betongvalv och därefter sprutat betong i samtliga delar av tunneln som består av berg, säger projektledare Johan Ädling.

Upprustningen av tunnelrören i Solnatunnlarna pågår tre somrar i rad, 2021-2023, och en tunnel i taget stängs då av under de ca 5-6 veckor som arbetena genomförs. Arbetet är omfattande och innebär bl.a. att berget och tunneltaken säkras upp och förstärks. Tunnelrören rustas upp därför att de bärande betongvalven som finns inne i tunnlarna har uppnått sin tekniska livslängd och behöver förstärkas för att kunna bära tunnelns laster.

-  Under nästa sommaravstängning, 2022, stänger vi av det äldsta tunnelröret på nytt, från lördag den 2 juli kl. 02.00 till måndag den 8 augusti kl. 04.30. Då kommer vi komplettera tätskikten genom att montera dränmattor som avleder vattnet som tränger in i tunneln men vi kommer också riva båda inslagsvalven samt ett valv inne i tunneln, säger Johan Ädling.

Solnatunnlarna har fyra tunnelrör på södra sidan berget men endast tre på norra sidan eftersom två tunnlar går ihop inuti berget. Tre av tunnelrören är cirka 500 meter långa och det fjärde tunnelröret, som ansluter till en av de andra inne i berget, är cirka 250 meter. När allt arbete är klart har Solnatunnlarnas fyra tunnelrör säkrats upp och moderniserats, för en ökad trafiksäkerhet och förbättrad framkomlighet.

För pendeltågstrafiken innebär detta att tåg på linje 41 mot Märsta samt mot Tumba och Älvsjö stannar som vanligt igen vid Solna och Ulriksdal station. 

Betongrobot sprutar betong i tunneltak