Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

85 procent är nöjda med ersättningstrafiken i sommar

Att hitta rätt har varit enkelt och resenärerna informerades om Getingmidjans avstängning innan de påbörjade sin resa. Det visar den resenärsundersökning som Trafikverket har låtit göra i samband med Getingmidjans avstängning i sommar.

Undersökningen granskar tågresenärernas upplevelse av resenärsinformationen i samband med avstängningen i sommar. Så många som 9 av 10 har nåtts av information om avstängningen redan innan resan påbörjades. I och med att så många fick information redan innan resan har deras förväntningar på resan anpassats efter detta och upplevelsen har blivit positiv.

Att hitta rätt har varit enkelt

Att hitta rätt på stationerna har varit enkelt – oavsett station, var man kommer ifrån, eller hur ofta man normalt sett reser med tåg.

Anledningen är att informationen på plats har varit enhetlig och tydlig (9 av 10 instämmer i detta) och dessutom att informationen innan resan kommit i god tid och därmed förberett dem på ett bra sätt.

– Det som resenärerna uppskattade mest är att de fick information när de bokade sin biljett, utropen på tågen om vad som gällde och all skyltning. Sen förstås att det fanns informationsvärdar på plats på stationerna, säger Kristina Bielke, projektledare på Trafikverket för TORA (Tåg- och resenärslogistik under Getingmidjans avstängningar).

100 000-tusentals resenärer passerade i sommar

Flera 100 000 resenärer påverkades av avstängningen i sommar. Av de som genomförde själva ersättningsresan med pendeltåg uppgav 85 procent att de upplevt den som positiv. Endast 5 procent är negativa, vilket är anmärkningsvärt med tanke på att ersättningsresan rimligen orsakat resenärerna ett extra besvär.

Samordnad kommunikation

Det är tydligt att samarbetet med informationsinsatserna mellan Trafikverket och tågoperatörna var en lyckad strategi. För informationen måste vara enhetlig från bokning till slutdestinationen.

– Är du inte från Stockholm kan det vara svårt att skilja på Stockholms södra, Stockholm City, Stockholm Central, Cityterminalen osv. Tack vare vårt samarbete kunde vi säkerställa en så enkel, men ack så viktig sak som att alla använde samma begrepp på till exempel biljetten och skyltarna, vad som sas i utropen samt hur informationsvärdarna uttryckte sig, förklarar Kristina Bielke.