Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Hela Sverige gynnas om Stockholm blir mindre korkat

Åtta av tio tågresor börjar eller slutar i Stockholm. Och när det gäller järnväg hänger allt ihop. Lyssna på vår generaldirektör Lena Erixon om varför Getingmidjan påverkar hela landet.

När vi stänger av och rustar järnvägen genom centrala Stockholm påverkar det hela landet. För att du ska påverkas så lite som möjligt utförs arbetena mellan juni och augusti – en tid då de flesta har semester. Det innebär att från den 24 juni klockan 24.00 till den 19 augusti klockan 04.57 är Getingmidjan avstängd för all tågtrafik.

Arbeten som utförs i sommar

I sommar byter vi broöverbyggnaden på broarna över Söderström och Söder Mälarstrand. Arbetet sker från vattnet och när det sker vattenområdet runt Söderström att stängas för all sjötrafik.

I järnvägstunneln under Södermalm byter vi bland annat räls, slipers och makadam samt installerar ett nytt växelkryss med högre kapacitet.

På Riddarholmen utförs reparationsarbeten på den så kallade uppfartsrampen. Dessutom görs renoveringar och förstärkningsarbeten i tunneln och i områdena omkring. På Tegelbacken byts sju växlar.

Information om din tågresa

Trafikverket och tågoperatörerna har ett gemensamt ansvar för informationen till resenärerna. Vi ansvarar för information på stationerna till exempel skyltar och utrop, medan tågoperatörerna ansvarar för informationen på tågen och före resan.

För att lyckas med detta har vi tillsammans gjort en särskild satsning på tåg- och resenärsservicen.

Övergripande information om tåg- och resenärsservicen

Praktisk resenärsinformation

Andra arbeten på järnvägen i sommar

Vi arbetar över hela Sverige – både i storstadsregionerna och på andra sträckor. Men det märks tydligast när vi arbetar på platser med stor effekt på hela järnvägssystemet. Viktiga knutpunkter och flaskhalsar som riskerar att korka igen trafikflödet. Under de kommande åren kommer vi att genomföra många arbeten på järnvägen för att göra den mindre störningskänslig och mer modern.

Sliten räls, signalsystem och kontaktledningar byts ut i hela landet, för att resor och godstransporter ska bli mer pålitliga. Mer pengar går till att byta ut gamla delar, istället för att lappa och laga.

Allt detta gör att vi får en mer robust järnväg och att fler tåg kommer i tid.

Ta del av hela satsningen och vad den betyder för dig

Generaldirektör Lena Erixon om Getingmidjan