Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Nu rullar tågen igen på Getingmidjan

Sedan 24 juni har Getingmidjan varit avstängd på grund av renovering. Efter en sommar med  brobyte, ny räls, signaler, kontaktledningar och växlar började tågen idag att trafikera järnvägen igen – på utsatt tid.

Startskottet för sommarens arbeten var när vi började riva järnvägsanläggningen på Tegelbacken följt av att vi kapade bron över Söderström lyftes av. Cirka 1 400 ton balanserades och dirigerades ut med hjälp av pråmar, båtar och kranar.

Bromonteringen

Efter ett par veckor var det sedan dags att i strömmande vatten montera Getingmidjans nya järnvägsbro på nästan 200 meter och över 1 400 ton in på millimetern. Den nya bron lyftes på plats från pråmar och med hjälp av avancerad lyftutrustning. Ett precisionsjobb med små marginaler som var beroende av bra väderförhållanden utan allt för kraftiga vindar.

– Vi använde lyftvagnar på pontoner istället för kran för att lyfta på bron. Ett mycket effektivt och tekniskt intressant arbetssätt som gjorde det möjligt att få hela bron över Söderström lanserad på endast ett fåtal dagar, säger Lahja Forssbeck Rydberg, projektledare för brobytet på Trafikverket.

Ny anläggning

Längs med hela sträckan mellan Stockholm Central och Stockholms södra har vi lagt ny räls, signaler och kontaktledningar. Flera mil el-, tele- och signalkablar har lagts och kopplats in. I Södertunneln har den gamla banöverbyggnaden av makadam ersatts med en ny banöverbyggnad.

Inga allvarliga olyckor

– Som alltid är arbetsmiljön och säkerheten prioriterad för Trafikverket och våra entreprenörer. Även denna sommar kan vi notera att vi inte har några allvarliga olyckor, säger Kent Sahlman, projektchef. Det är ett resultat av ett effektivt arbetsmiljöarbete i samarbete med vår entreprenör.

Samarbete för att underlätta resandet

Under åtta veckor passerade 450 000 resenärer och många gör det för första gången. Då är det viktigt att bytet sker så smidigt som möjligt, allt för att ge en bra resenärsupplevelse och underlätta för tågresande. För att få allt att fungera behövde vi arbeta gemensamt med tågoperatörer och stationsförvaltare. 

Trafikverket anlitade under sommaren 220 informationsvärdar som fanns på plats från första till sista tåget rullar på någon av våra fyra bytesstationer: Stockholms Central; Stockholm City; Stockholms södra och Flemingsberg. De guidade resenärerna till rätt avgång och spår.

Arbetet fortsätter

– Nu fortsätter renoveringen under hösten och fram till nästa sommar när bron över Norrström ska bytas. I år kommer inte tågresenärer att drabbas av några fler avstängningar förutom en helg i höst. Vi vill passa på att tacka alla resenärer för att de haft tålamod och stor förståelse för vårt arbete, säger Kent Sahlman, projektchef Getingmidjan.

Tidtabellen för Getingmidjan har hållit, trots alla komplicerade moment. Nu kan tågen åter rulla genom Getingmidjan på sin väg till och från Stockholm.