Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Ta hjälp av oss i sommar

Under åtta veckor passerar 450 000 resenärer och många gör det för första gången. Då är det viktigt att bytet sker så smidigt som möjligt, allt för att ge en bra resenärsupplevelse och underlätta för tågresande.

Vi gör det tillsammans
För att få allt att fungera behöver vi arbeta gemensamt och detta gör vi med tågoperatörer inom regionen och stationsförvaltare. De har vana och arbetssätt vi kan utveckla för att möta kraven som ställs på en sommaravstängning mitt i en huvudstad.

– Vi träffas regelbundet under hela året för att planera inför våra avstängningar, berättar Adrian Ohlin, projekt Getingmidjan. Det handlar till exempel om allt från att ta fram ett skyltprogram för  digitala skyltar, golvmarkeringar och fasta skyltar till hur vi ska arbeta med resenärsflöden, felanmälningar, placering av tillfälliga toaletter och resenärsbemötande för våra informationsvärdar. Våra värdar är en förutsättning för att det ska funka.

Från första till sista tåg – informationsvärdarna finns där för dig
Trafikverket anlitar under sommaren 220 informationsvärdar som finns på plats från första till sista tåget rullar på någon av våra fyra bytesstationer: Stockholms Central; Stockholm City; Stockholms södra och Flemingsberg. De guidar resenärerna till rätt avgång och spår, men det innebär mycket mer än så.

– Det handlar om att ta hand om resenärerna så de känner sig välkomna. Vi är bland de första de ser när de anländer till Stockholm, och det är viktigt att resenärerna känner sig trygga i vart de ska.
Att få arbeta i projekt Getingmidjan är otroligt roligt och jag arbetar på en enorm arbetsplats med allt från oss från Trafikverket till tågoperatörer, väktare och andra som arbetar på stationerna. Vi jobbar alla mot samma mål och det känns fantastiskt. Självklart uppkommer det situationer som inte alltid är positiva när det är ett sådant stort maskineri, men ett av mina stora mål och det jag värdesätter mycket är att mina kollegor trivs på jobbet och att vi alla kan stötta varandra i vårt arbete, säger Nathalie Engström, arbetsledare för informationsvärdarna på Stockholms södra.

Att bemötas med respekt
– Våra informationsvärdar gör ett fantastiskt jobb och får mycket uppskattning från resenärerna. Efter förra sommarens avstängningar fick vi oerhört mycket beröm för deras insatser. Många är unga och bygger här upp sin erfarenhet och professionalitet, säger Adrian Ohlin, projekt Getingmidjan.

 Då är det olyckligt när de i sin yrkesutövning blir trakasserade, framförallt på grund av utseende eller ursprung.

– Varje enskilt fall är ett fall för mycket, särskilt för den som drabbas. Det är helt oacceptabelt, fortsätter Adrian Ohlin. Våra medarbetare är fantastiskt duktiga på att bemöta resenärer och det är en viktig framgångsfaktor för vårt projekt.

Fortsatt framgångsrikt
Efter avstängningen kommer vi att utvärdera och implementera förbättringsåtgärder, men ett som är säkert är att våra informationsvärdar och det fina samarbete vi har kommer att fortsätta och bli ännu bättre.