Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Första tåget över bron – vi gjorde det!

Getingmidjan – sista sommaren och våra största utmaningar. Brobyte, kraftledningar, brandskydd och allt ska göras under åtta veckor, men vi klarade det. Nu rullar tågen igen och järnvägen har fått en ny livslängd på 80 år.

22 juni stängde vi av trafiken och påbörjade nedmonteringen av Norrströmsbron. Bron kapades i nästan 20 delar för att kunna ge plats för den nya bron som även i år anlände från Tallinn. Monteringen av bron gjordes i två omgångar. Först på plats var den norra delen och en vecka senare den södra delen.

– Bron över Norrström var den sista stora pusselbiten i upprustningen av Getingmidjan. De kommer ha att ha en teknisk livslängd på 80 år när de väl är på plats, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.

Med gynnsamt väder och stor precision fullföljdes arbetet och det var många intresserade som hade sökt sig till Tegelbacken och Riddarholmen för att följa arbetet på plats.

Längs med hela sträckan från Stockholm Central till Stockholms södra la och kopplade vi in flera mil el-, tele- och signalkablar. Vi monterade även räls, signaler och kontaktledningar.

Allt arbete genomfördes dessutom helt utan någon allvarlig arbetsplatsolycka.

Annorlunda år för resenärer

I och med reserestriktioner, inställda turer och färre resenärer anpassade vi vår resenärsservice för att på bästa sätt kunna hjälpa resenärerna till och från sina avgångar – allt på ett tryggt sätt. 

Informationsvärdar och väktare övervakade platser där det kunde uppstå trängsel, till exempel vid rulltrappa, hiss och biljettspärrar. Om trängsel uppstod uppmanades resenärerna att hålla avstånd till varandra och vid behov stoppades resenärsflöden tills trängsel minskat och var är möjligt att hålla 1,5-2 meters avstånd från varandra. Detta utförde vi i samarbete med MTR:s stationspersonal.

Våra värdar fanns på plats från första till sista tåget, alla dagar i veckan för att vägleda resenärer och hålla kontakten med tågoperatörernas värdar.

Tidtabellen för Getingmidjan har hållit, trots alla komplicerade moment. Nu kan tågen åter rulla genom Getingmidjan på sin väg till och från Stockholm.