Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Foto: Mikael Ullén

Nu är hela järnvägsbron över Norrström på plats

Under helgen färdigställdes arbetet med att lyfta på den södra och sista av de två brodelarna som utgör järnvägsbron över Norrström. Den södra brodelen är 135 meter lång och väger 925 ton och är utrustad med en kryssväxel med fyra växlar.

Själva lanseringen av brodelarna är järnvägssträckans mest kritiska och komplicerade arbete eftersom de lyfts på plats med hjälp av pråmar och kran från vattnet och inpassningen sker med millimeterprecision. Väder och vind har därför haft stor betydelse för när lyften kunde genomföras.

- Nu när båda brodelarna är på plats ska spåren svetsas samman och i övergångszonerna, norr och söder om bron, gjuts spårens befästningar fast i betongplattor. Sedan startar ett mycket intensivt och omfattande installationsarbete med all övrig teknisk utrustning som ska monteras, berättar Hans Stiller, projektledare på Trafikverket.

Under avstängningens sista tre veckor ska bland annat nya signaler, stolpar, skyltar och kontaktledningar installeras. Flera mil el-, signal- och telekablar ska komma på rätt plats. Och i tunnlarna under Södermalm och Riddarholmen ersätts de befintliga kontaktledningarna med kontakledningsskenor.

Den 17 augusti öppnar Getingmidjan igen och då har hela järnvägssträckan fått en ny teknisk livslängd på över 80 år.