Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

Tågtrafiken mellan Stockholm Central och Stockholms södra är nu avstängd

Nu har vi stängt av Getingmidjan för tredje och sista sommaren. Under åtta veckor, 22 juni till 16 augusti rustar vi en av landets mest trafikerade tågsträckor.

Vi utför arbeten längs hela sträckan som att till exempel byta kontaktledningar, brandskydd i tunnlar, justering av spår med mera. men den största utmaningen är bytet av Norrströmsbron - vårt mest kritiska och komplicerade arbete.

Nu river vi Norrströmsbron

Den första åtgärden i sommar är att riva den nuvarande bron. Bron kommer kapas i 13 olika delar och arbetet sker med hjälp av lyftkranar från pråmar i vattnet. För att stärka upp brostöden byts 65 brolager och det är dessa som den nya bron ska vila på.

- Det går att fråga sig varför vi antar den här utmaningen, att åtgärda ett så tekniskt komplicerat arbete på enbart åtta veckor. Svaret är att vi har inget annat val. om vi inte utför brobytet nu måste vi först sänka hastigheten och inom en snar framtid stoppa all tågtrafik på Getingmidjan. Det skulle få stora konsekvenser för resenärer och näringsliv om Getingmidjan skulle tvingas stänga helt, säger Kent Sahlman, projektchef Trafikverket.

Bron fraktas över Östersjön

Den nya bron har byggts i Tallinn och den är uppdelad i två delar. Det är ett komplicerat arbete där 2200 befästningsplattor milimeteranpassas i 10 000 skruvinfästningspunkter. Dessutom har bron åtta tätt sammanfogade växlar, vilket är världsunikt.

Från Tallinn fraktas bron över Östersjöntill Södertälje. Därefter går färden vidare genom Södertälje kanal och Mälaren till Stockholm.

Montering av bron

Vi kommer börja med att lyfta den norra delen av bron på plats och därefter den södra delen. Ett arbete som sker med stor precision där själva brodelarna ska lyftas på brostöden i exakt rätt position.

Arbete sker inför öppen ridå och i vår tidplan har vi listat de arbeten som kan vara speciellt intressanta att följa.

Häng med oss i sommar

Gång- och cykelbron monterades ned i våras

Vi har sedan tidigare monterat ner gång- och cykelbron och ersatt den med en kostnadsfri pendelbåt mellan Klara Mälarstrand och Riddarholmen. Den nya gång- och cykelbron beräknas vara klar vid årsskiftet 20/21.

Ersättningstrafik för södergående tåg

Många resenärer kommer att bli påverkade under avstängningstiden, både vad gäller färdväg och restid. Framförallt regional- och fjärrtågsresenärer som reser söderifrån påverkas.

Resenärsinformation