Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Getingmidjans Kristi Himmelsfärdsavstängning är klar - nu går tågen igen

Vi stängde av tågtrafiken på Getingmidjan under Kristi Himmelsfärdshelgen för att utföra arbeten längs sträckan. Sedan tidigt på måndagsmorgonen den 17 maj går tågen igen. Detta var Getingmidjans sista planerade avstängning.

Upprustningen av Getingmidjan är nödvändig för att vi ska möta dagens och morgondagens krav på pålitliga, effektiva och hållbara resor och transporter. Allt moderniseras och byts ut för att järnvägen ska kunna bli som ny.

Vi stängde av tågtrafiken den 12-17 maj för att kunna arbeta med upprustningen på ett effektivt, säkert och tryggt sätt, både för resenärer och för de som arbetar med upprustningen.

Pendeltågen fungerade som ersättningstrafik och informationsvärdar fanns på stationerna under hela avstängningen för att visa resenärerna hur de skulle resa.

Efter denna avstängning kan tågen nu köra med högre hastighet genom växlarna.

Varför stängde vi av tågsträckan?

Vi utför våra större järnvägsarbeten när färre reser och arbetspendlar, såsom i semestertider och under långhelger som Kristi Himmelsfärdshelgen. Då kan vi arbeta på ett effektivt, säkert och tryggt sätt, både för de som reser och de som arbetar med upprustningen. 

Arbeten längs sträckan

Under denna avstängning arbetade vi dygnet runt längs hela sträckan med bland annat att justera kontaktledningsskenor och spår. Vi fortsatte att färdigställa gång- och cykelbron på Norrström och vi installerade inklädnad längs den västra sidan av järnvägsbron. Vi fortsatte också med betongarbeten på brostöden över Söderström och på det vattenförlagda brostödet närmast Munkbrohamnen. 

Tack för ditt tålamod!

Bilder

Bilden ovan visar våra grävningsarbeten för torrörssystem (för släckvatten) mellan spåren i Södertunneln.

Bilderna nedan visar också arbeten i Södertunneln, där vi justerar in en kontaktledningsskena till sitt slutläge. Längre bort i den nedre bilden ser man när vi gräver för torrörsystemet. Avstängningsbild2 maj 2021_750x230px.jpg

Avstängningsbild maj 2021_750x230px.jpg

Den så kallade ribbinklädnaden i bilden nedan satte vi upp bland annat för att motverka klotter.Ribbinklädnad 2_750x230px.png

 

Vad görs på Getingmidjan?


Trafikverket arbetar för en punktlig och pålitlig järnväg. Fler ska kunna ta tåget. Därför moderniserar, rustar vi upp och renoverar vi järnvägen så att den ska kunna bli som ny.

På denna sträcka, Stockholm Central till Stockholms södra, gör Trafikverket en av de viktigaste och mest komplexa satsningarna i landet. Korkar Getingmidjan igen drabbas tågresenärer i hela Sverige. Efter upprustningen kommer Getingmidjan ha samma placering och två spår precis som idag, men med en ny teknisk livslängd på 80 år.