Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Sammanbidningsbanan 1871 och getingmidjan på 1950-talet.

Historik – tåget kommer till Sverige

1855 togs det första spadtaget för järnvägen i Sverige. Det skedde i Skaveryd utanför Alingsås då ingenjör Nils Ericson inledde arbetet med vad som skulle komma att bli Västra Stambanan. Den invigdes 1860 och gick mellan Göteborg och Stockholm.

Tågen gick fram till Stockholms Södra Station som låg vid Södra Bantorget. När sedan Norra Stambanan invigdes sex år senare så fick den slutstation Stockholms Norra och slutade då vid Norra Bantorget. Norra Bantorget finns kvar än idag, men den södra motsvarigheten har bytt namn och torget heter nu Medborgarplatsen.

Sammanbindningsbanan invigs

Mellan den norra och södra stationen fanns ingen förbindelse, utan transport mellan de olika stambanorna fick ske på annat sätt. De två banorna bands samman först år 1871 med bygget av den så kallade Sammanbindningsbanan. Drivande i bygget var samma ingenjör Nils Ericson som startat bygget av Västra Stambanan och det var även hans förslag som i slutändan byggdes.

Det fanns krafter som talade mot sammanbindningen, men Ericson såg fördelen med att knyta samman stambanorna men också det rationella i att Stockholm fick en central station istället för två. Ericson fick igenom förslaget med en tunnel under Södermalm och en bro över Riddarfjärden via Riddarholmen, och vid invigningen 1871 öppnades också Stockholms nya centralstation. Bygget av Sammanbindningsbanan var Sveriges dittills dyraste järnvägsprojekt, och ett för sin tid gigantiskt infrastrukturprojekt.

1900-talets förändringar i tågtrafiken

Vid invigningen gick tio tåg över Sammanbindningsbanans två spår varje dygn. Under 1900-talet har tågtrafiken på spåren successivt ökat till att idag ligga på en nivå där cirka 550 tåg passerar varje dygn. Självklart har förbättringar och utbyggnader gjorts av spåren genom Stockholm under de dryga 140 år som gått sedan sammanbindningsbanan invigdes (exempelvis nya broar, ny tunnel under Södermalm, signalsystem med mera), men antalet spår över Gamla Stan och Riddarholmen har inte förändrats.