Bakgrund
Regeringens mål är att samhället ska utformas så att det blir tillgängligt för alla medborgare. Eftersom delar av målet inte är uppnått fortsätter arbetet med tillgänglighetsanpassning. Trafikverket har regeringens uppdrag att, tillsammans med Transportstyrelsen, arbeta fram ett så kallat prioriterat kollektivtrafiknät av tillgänglighetsanpassade busshållplatser och stationer för trafikanter med funktionsnedsättning. Den första etappen i detta arbete genomfördes under 2007–2010. I Länsplanen 2014–2025 preciseras tidplanen och innehållet för etapp 2 och 3. Etapp 2 blev klar i juni 2018 och etapp 3 ska vara klar under 2023.
Vad innebär det att tillgänglighetsanpassa en busshållplats
Vi utgår utifrån den befintliga busshållplatsen, genom att:
- titta på dess för- och nackdelar.
- ha en dialog med Stockholms läns landsting (SLL), trafikutövaren och de närboende.
- titta på upptagningsområde och intressepunkter.
- vilka som använder sig av hållplatsen och hur tar de tar sig dit.
- titta på gångväg till närmaste korsning. Finns det andra behov kommer vi ha en dialog med respektive kommun om det. Tyvärr kan vi inte normalt utföra dessa gångvägar i vårt projekt, om det inte rör sig om en kortare anslutning till befintlig kommunal gångväg.
- titta på hur resenärerna säkert tar sig över vägen mellan busshållplatserna enligt dagens förhållanden.
- bussen ska ha ett säkert ställe att stanna på.
- det ska finnas en förhöjd kantsten mot bussen så att det är lätt att stiga i och ur bussen.
- det ska finnas skyddsstråk för synnedsatta.
- rörelsenedsatta ska ha tillgång till busshållplatsen och det ska gå att använda en barnvagn.
- vid avstigande hållplatser kommer det inte att sättas upp väderskydd, utan endast stolpe.
- om det är fler påstigande än 20 stycken ska busshållplatsen upprustas med väderskydd av Stockholms läns landsting. Trafikverket monterar tillhandahållen betongplatta från landstinget. Stockholms läns landsting ställer tillbaka befintligt eller nytt väderskydd.
Vid behov kan kommunen komma att ställa dit cykelställ och papperskorg som sedan sköts av dem. Trafikverket tar inga beslut om det.
Under byggnationen är det Stockholms läns landsting som ansvarar för att ta fram ersättningshållplatser.