Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Uppsala planskilda korsningar, S:t Persgatan och S:t Olofsgatan

Trafikverket planerar i samarbete med Uppsala kommun att bygga om plankorsningarna mellan järnvägen och S:t Persgatan respektive S:t Olofsgatan i centrala Uppsala.

I centrala Uppsala korsas järnvägen av två gator: S:t Olofsgatan och S:t Persgatan. Båda gatorna har mycket trafik, på S:t Olofsgatan bil-, gång- och cykeltrafik, på S:t Persgatan gång- och cykeltrafik. Tågtrafiken är intensiv och bommarna ligger nere ofta och länge. På vardagar mellan kl. 7 och 9 är bommarna nere 40 procent av tiden.

Vi planerar att bygga om båda korsningarna till planskilda korsningar, vilket innebär att respektive gata läggs i tunnel under järnvägen.

Syftet med ombyggnaden är att förbättra säkerheten och framkomligheten på S:t Persgatan respektive S:t Olofsgatan.

Vad händer just nu i projektet?

Just nu pågår framtagande av järnvägsplan där vi utreder hur järnvägens ombyggnation påverkar miljön i staden. Vi gör en bland annat en bullerutredning där vi studerar hur bullerutberedningen från järnvägen kommer att se ut efter ombyggnationen och vilka åtgärder som kan bli aktuella att vidta. Du kan läsa mer om planläggningen och de utredningar vi gör i planläggningsbeskrivningen som finns längre ned på denna sida, där informerar vi också om våra samråd och hur du som berörs av projektet kan komma i kontakt med oss.

I arbetet med att planera ombyggnaden har vi ställts inför komplicerade frågor när det gäller till exempel buller, siktlinjer och grundvattennivåer. Trafikverket och Uppsala kommun är överens om att frågorna är av sådan vikt att fördjupande utredningar är nödvändiga. Utredningarna görs i form av en järnvägsplan. Därmed kan arbetet med förberedande ledningsomläggningar tidigast starta år 2020 och huvudentreprenaden tidigast 2022.

För att kartlägga markförhållandena som grundvattennivåer och sättningar, har vi ett kontrollprogram där vi kontinuerligt mäter och följer upp markförhållandena kring järnvägen.

Ombyggnationen kommer att vara ett stort ingrepp i Uppsalas centrala stadsmiljö. Den kommer att orsaka störningar under byggtiden och en förändrad stadsbild. Det är angeläget att vi hittar de mest hållbara lösningarna.

Uppsala kommun har tagit fram två detaljplaner, en för S:t Persgatan och en för S:t Olofsgatan, som bägge har vunnit laga kraft.

Finansiering

Projektet finns med i den nationella investeringsplanen som regeringen fattade beslut om i mars 2014. Detta innebär att projektet har finansiering, vilket är en förutsättning för att kunna genomföra ombyggnaden. Ny nationell plan väntas komma före sommaren 2018.

Trafikverket tillsammans med Uppsala kommun samfinansierar projektet.