En projektorganisation kommer nu att planera upp arbetet med att bland annat ta fram järnvägsplaner. I arbetet med att ta fram planerna ska olika alternativ utredas och analyseras för var någonstans de nya järnvägsspåren på bästa sätt kan placeras. Arbetet med en järnvägsplan tar flera år.
I järnvägsplanerna kommer vi att beskriva Ostkustbanan mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm, vilken mark som behövs för nya spår och vilka åtgärder som måste vidtas för att skydda närmiljön. Planerna ska även visa en möjlig teknisk lösning för en ombyggnad av Uppsala Resecentrum. Allt eftersom arbetet med järnvägsplanerna fortskrider kommer ett flertal samråd genomföras för att fånga in synpunkter från kommuner och allmänhet, och det kommer bli tydligare var någonstans de nya spåren ska ligga. Och det är först då som vi i detalj vet vilka fastighetsägare som berörs och i vilken omfattning.
Till järnvägsplanerna hör också en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som behandlar en rad frågor om vad bygget av Fyra spår Uppsala innebär för såväl människor och djur som för växter, mark, vatten, luft, klimat, landskap och kulturmiljö.