Smalare cykelväg och säkrare överfart
För det första så minskar vi bredden på gång- och cykelvägen med 2–2,5 dm. Då kan den befintliga vägytan användas till både gång- och cykelväg och för bilarnas körfält. På så sätt undviker vi att bredda vägen, och tar mindre mark i anspråk, men får den funktion som vi vill ha.
För det andra så bytte gång- och cykelvägen sida i Lövstalöt från den östra till den västra sidan av väg 600 i den gamla vägplanen. Vi föreslår i stället att gång- och cykelvägen ska gå på östra sidan av väg 600 hela vägen. Eftersom vi till största delen kan använda befintlig väg blir påverkan på omgivningen inte lika stor som om gång- och cykelvägen skulle byggas enligt den gamla vägplanens
förslag.
På sträckan mellan Lövstalöt och Björklinge bedömer vi att det finns ungefär lika många boende på vardera sidan av vägen. Därför styr inte detta på vilken sida om landsvägen som gång- och cykelvägen byggs.
Sidbytet innebär att cykelvägen korsar östra benet av cirkulationsplatsen söder om Björklinge. En cirkulationsplats är den säkraste platsen för oskyddade trafikanter att korsa vägen. Därför anser vi det acceptabelt i ljuset av förbättringarna i övrigt som sidbytet ger. Dessutom hade den gamla dragningen inneburit en osäkrare överfart vid väg 635.