Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Vad händer i projektet?

Vi är snart klara i Daglösen där vi har byggt en ny mötesstation, en plats för både tågmöten och omkörning av tåg. Entreprenaden godkändes vid slutbesiktning den 10 november, det som återstår är att åtgärda besiktningsanmärkningar.

Vad som händer framöver är att etapp 2 mellan Daglösen och Ställdalen är ute på räkning och vi planerar att skriva kontrakt med en entreprenör i början av mars 2015. På den här etappen inför vi fjärrblockering samt bygger två nya mötesstationer i Herrhult och Kejsarbäcken. Mötesstationen i Hällefors bygger vi om. Byggstarten är planerad till våren 2015.

Vad är då fjärrblockering? Jo, fjärrblockering är det vanligaste och effektivaste sättet att styra trafiken på en järn­väg. Blockeringen hindrar att ett tåg kan få grön signal in på ett spår där det redan finns ett fordon. Banans signalsystem och växlar fjärrstyrs från någon av de trafikcentraler som finns i landet.

Just nu pågår projektering för etapp 3, mellan Daglösen och Kil. Vi arbetar med järnvägsplanerna som nu är i slutskedet. I etapp 3 inför vi fjärrblockering på sträckan och vi bygger två mötesstationer i Geijersdal och Sandmon.

 

Tidplan

  • Hösten 2015
    Fjärrstyrning och ombyggnad Ställdalen – Hällefors inkl. ny driftplats Kejsarbäcken och ombyggd driftplats Hällefors.
  • Hösten 2016
    Fjärrstyrning och ombyggnad Hällefors – Daglösen inkl. ny driftplats Herrhult.
  • Sommaren 2017
    Fjärrstyrning och ombyggnad Daglösen – Geijersdal inkl. ny driftplats Geijersdal.
  • Hösten 2017
    Fjärrstyrning och ombyggnad Geijerdal – Kil inkl. ny driftplats Sandmon.