Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Spår i vacker miljö. Foto: Kasper Dudzik

Höjd kapacitet och ökad säkerhet på Frykdalsbanan

Trafikverket vill höja hastigheten på Frykdalsbanan och öka trafiksäkerheten vid plankorsningar på sträckan Kil–Torsby.

Just nu arbetar vi med den ungefär 80 kilometer långa sträckan Kil–Torsby. Det kommer att bli färre plankorsningar, men de som blir kvar ska bli säkrare, vilket gör att tågen kan köra i högre hastighet. Detta innebär också att de obevakade plankorsningar som blir kvar kommer att kompletteras med någon form av bevakning, vilket i praktiken innebär bommar.

På några ställen kommer vi att bygga planskilda lösningar för en säkrare passage. Dessutom behöver ett antal kurvor rätas ut för att klara den nya hastigheten.

Projektet har delats upp i två etapper: Kil–Sunne och Sunne–Torsby. Vi började bygga etappen Kil–Sunne under våren 2018. Etappen Sunne–Torsby ska vi börja projektera anläggningsdelarna för under 2019 och planerar att börja bygga under 2020.