Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bild på illustration förställande nya mötesspåret över Pråmkanalen

Nya mötesspåret över Pråmkanalen öppnas för trafik på lucia

Det nya mötesspåret och den nya järnvägsbron över Pråmkanalen är det första av flera stora ombyggnadsprojekt på Värmlandsbanan som är färdigt. Därmed har en av de största flaskhalsarna på järnvägen vidgats.

Pråmkanalen är den första deletappen i projektet Tåg i tid som ska utveckla tågtrafiken på Värmlandsbanan fram till år 2025. Det nya mötesspåret som är 1100 meter långt går från Karlstad C, över Pråmkanalen, till Karlstad Östra bangård. Tillsammans med övriga stora förbättringar som görs på Värmlandsbanan kommer tågtrafiken att bli punktligare och fler tåg kan trafikera banan. Dessutom blir järnvägen mer robust och det går snabbare att åtgärda fel.

Färre försenade tåg och bättre möjligheter att arbetspendla

När samtliga ombyggnadsprojekt är klara år 2025 kan fler tåg köra på järnvägen och antalet förseningar minskar avsevärt på såväl Värmlandsbanan som på hela sträckan mellan Stockholm och Oslo. Det öppnar möjligheter för de som vill arbetspendla inom Värmland eller mellan storstäderna Oslo-Stockholm.

Vi gör helt enkelt Värmland lite närmare.